Review
BibTex RIS Cite

An Example of A Measurement Tool in Evaluating The Practice of Psychiatric Mental Health Nursing Course in The Distance Education Process: Hypothetical Case Analysis

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 109 - 123, 18.07.2022
https://doi.org/10.54189/hbd.1090637

Abstract

The COVID-19 pandemic, which spread worldwide at the end of 2019, brought many changes. Especially the change in the field of education has had a significant impact on the nursing education in which applied courses are carried out. The distance education process, which started on March 23, 2020 in our country, brought with it the necessity of developing alternative course instruction techniques, assessment and evaluation methods that will enable the participation of students in nursing education where applied courses are conducted. Case analysis, which is one of the most important of these methods, is used both as an education and measurement and evaluation tool. Psychiatric Mental Health Nursing course is conducted in line with "Psychiatric Nursing Practice Standards" and "Nursing Process" and Gordon's Functional Health Patterns Model and Hildegard E. Peplau, Ida Jean Orlando and Joyce Travelbee's theories are used. The hypothetical case analysis presented in this article was used as a measurement tool in the Psychiatric Mental Health Nursing course in the distance education process. In this context, the aim of this article is to present a hypothetical case example used as a measurement tool in evaluating the Psychiatric Mental Health Nursing course application in the distance education process.

References

  • Abaan, S. (1999). Hemşirelik Yönetimi Eğitiminde Vaka Tartışmaları : Bir Sınıf Deneyimi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 4(1), 63–75.
  • Akduran, F., & Arslan Özkan, H. (2014). Hemşirelikte Kavramsal Ve Kuramsal Çalışmaların Tarihsel Gelişim Süreci. (1st ed., Vol. 1; H. . Arslan Özkan, Ed.). İstanbul: Akademi Basın Ve Yayıncılık .
  • Altınbaş, Y., & Derya İster, E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin vakaya dayalı öğretim tekniğine ilişkin görüşleri: nitel bir çalışma. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 295–303. https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.786162
  • Boz Yüksekdağ, B. (2021). Covid-19 pandemisi döneminde öğrenme ve uzaktan hemşirelik eğitiminde paradigma değişimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi -AUAd, 73, 61–73.
  • Dutra, D. K. (2013). Implementation of case studies in undergraduate didactic nursing courses: A qualitative study. BMC Nursing, 12(1), 15. https://doi.org/10.1186/1472-6955-12-15
  • HEMDEK. (2020). 10.04.2020 tarihli Hemşirelik Dekanlar Konseyi Toplantısı. In Hemşirelik Fakülteleri Dekanlar Konseyi. Retrieved from http://hemdek.org/wp-content/uploads/2020/04/10.04.2020-HEMDEK-Toplantı-Kararları.pdf
  • https://oidb.akdeniz.edu.tr/yonetmelik-ve-yonergeler-751; (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/mezuniyet-oncesi-egitim/yonetmelik-ve-yonergeler/ ; (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/psikiyatri-hemsireligi-anabilim-dali-formlari/ ; (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • Jackson, D., Bradbury‐Jones, C., Baptiste, D., Gelling, L., Morin, K., Neville, S., & Smith, G. D. (2020). Life in the pandemic: Some reflections on nursing in the context of COVID‐19. Journal of Clinical Nursing, 29(13–14), 2041–2043. https://doi.org/10.1111/jocn.15257
  • Morin, K. H. (2020). Nursing education after COVID‐19: Same or different? Journal of Clinical Nursing, 29(17–18), 3117–3119. https://doi.org/10.1111/jocn.15322
  • Şanlı, D., Uyanık, G., & Ünsal Avdal, E. (2021). COVID-19 Pandemi Sürecinde Dünyada Hemşirelik Eğitimi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 55–63.
  • Taşdemir, G., & Kızılkaya, M. (2013). Evaluation of NANDA nursing diagnoses of healthcare college final year students during the clinical application of the mental health and disease nursing course. Journal of Human Sciences, 10(1), 246–257. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2325
  • Thomas, M. D., O’connor, F. W., Albert, M. L., Boutain, D., & Brandt, P. A. (2001). Case-Based Teaching and Learnin Experiences. Issues in Mental Health Nursing, 22(5), 517–531. https://doi.org/10.1080/01612840121084
  • YÖK. (2020a, March 18). YÖK Üniversitelerde Uygulanacak Uzaktan Eğitime İlişkin Açıklama. Retrieved March 10, 2021, from Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Komisyonu website: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx
  • YÖK. (2020b, April 10). YÖK Hemşirelik Programlarındaki Öğrencilere Uzaktan Eğitim İmkanı. Retrieved March 10, 2021, from YüksekÖğretim Kurulu website: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/hemsirelik-programlarindaki-ogrencilere-uzaktan-egitim-imkani.aspx

Uzaktan Öğretim Sürecinde Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulamasını Değerlendirmede Bir Ölçüm Aracı Örneği: Hipotetik Vaka Analizi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 109 - 123, 18.07.2022
https://doi.org/10.54189/hbd.1090637

Abstract

COVID-19 pandemisi, 2019 yılının sonlarına doğru dünya çapında yayılım göstererek birçok değişimi beraberinde getirmiştir. Özellikle eğitim alanında meydana gelen değişim, uygulamalı derslerin yürütüldüğü hemşirelik eğitimini önemli ölçüde etkilemiştir. Ülkemizde 23 Mart 2020’de başlatılan uzaktan öğretim süreci, uygulamalı derslerin yürütüldüğü hemşirelik eğitiminde öğrencilerin katılımını sağlayacak alternatif ders yürütme teknikleri ve ölçme değerlendirme yöntemlerinin geliştirilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu yöntemlerden biri olan vaka analizi, hem eğitim hem de ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanılmaktadır. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi, “Psikiyatri Hemşireliği Uygulama Standartları” ve “Hemşirelik Süreci” doğrultusunda yürütülmekte ve Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli ve Hildegard E. Peplau, Ida Jean Orlando ve Joyce Travelbee’nin kuramları kullanılmaktadır. Bu makalede sunulan hipotetik vaka analizi, uzaktan öğretim sürecinde RSHH dersinde bir ölçüm aracı olarak kullanılmıştır. Bu kapsamda bu makalenin amacı uzaktan öğretim sürecinde RSHH dersi uygulamasını değerlendirmede bir ölçüm aracı olarak kullanılan hipotetik vaka örneğini sunmaktır.

References

  • Abaan, S. (1999). Hemşirelik Yönetimi Eğitiminde Vaka Tartışmaları : Bir Sınıf Deneyimi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 4(1), 63–75.
  • Akduran, F., & Arslan Özkan, H. (2014). Hemşirelikte Kavramsal Ve Kuramsal Çalışmaların Tarihsel Gelişim Süreci. (1st ed., Vol. 1; H. . Arslan Özkan, Ed.). İstanbul: Akademi Basın Ve Yayıncılık .
  • Altınbaş, Y., & Derya İster, E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin vakaya dayalı öğretim tekniğine ilişkin görüşleri: nitel bir çalışma. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 295–303. https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.786162
  • Boz Yüksekdağ, B. (2021). Covid-19 pandemisi döneminde öğrenme ve uzaktan hemşirelik eğitiminde paradigma değişimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi -AUAd, 73, 61–73.
  • Dutra, D. K. (2013). Implementation of case studies in undergraduate didactic nursing courses: A qualitative study. BMC Nursing, 12(1), 15. https://doi.org/10.1186/1472-6955-12-15
  • HEMDEK. (2020). 10.04.2020 tarihli Hemşirelik Dekanlar Konseyi Toplantısı. In Hemşirelik Fakülteleri Dekanlar Konseyi. Retrieved from http://hemdek.org/wp-content/uploads/2020/04/10.04.2020-HEMDEK-Toplantı-Kararları.pdf
  • https://oidb.akdeniz.edu.tr/yonetmelik-ve-yonergeler-751; (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/mezuniyet-oncesi-egitim/yonetmelik-ve-yonergeler/ ; (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/psikiyatri-hemsireligi-anabilim-dali-formlari/ ; (Erişim tarihi: 18.03.2022).
  • Jackson, D., Bradbury‐Jones, C., Baptiste, D., Gelling, L., Morin, K., Neville, S., & Smith, G. D. (2020). Life in the pandemic: Some reflections on nursing in the context of COVID‐19. Journal of Clinical Nursing, 29(13–14), 2041–2043. https://doi.org/10.1111/jocn.15257
  • Morin, K. H. (2020). Nursing education after COVID‐19: Same or different? Journal of Clinical Nursing, 29(17–18), 3117–3119. https://doi.org/10.1111/jocn.15322
  • Şanlı, D., Uyanık, G., & Ünsal Avdal, E. (2021). COVID-19 Pandemi Sürecinde Dünyada Hemşirelik Eğitimi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 55–63.
  • Taşdemir, G., & Kızılkaya, M. (2013). Evaluation of NANDA nursing diagnoses of healthcare college final year students during the clinical application of the mental health and disease nursing course. Journal of Human Sciences, 10(1), 246–257. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2325
  • Thomas, M. D., O’connor, F. W., Albert, M. L., Boutain, D., & Brandt, P. A. (2001). Case-Based Teaching and Learnin Experiences. Issues in Mental Health Nursing, 22(5), 517–531. https://doi.org/10.1080/01612840121084
  • YÖK. (2020a, March 18). YÖK Üniversitelerde Uygulanacak Uzaktan Eğitime İlişkin Açıklama. Retrieved March 10, 2021, from Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Komisyonu website: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx
  • YÖK. (2020b, April 10). YÖK Hemşirelik Programlarındaki Öğrencilere Uzaktan Eğitim İmkanı. Retrieved March 10, 2021, from YüksekÖğretim Kurulu website: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/hemsirelik-programlarindaki-ogrencilere-uzaktan-egitim-imkani.aspx
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Review
Authors

Saliha Hallaç 0000-0003-4172-055X

Kerime Bademli 0000-0002-3969-9010

Sultan Bora 0000-0003-0726-938X

Yeliz Karaçar 0000-0002-6433-7898

Ahmet Göktaş 0000-0002-6337-0389

Publication Date July 18, 2022
Submission Date March 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Hallaç, S., Bademli, K., Bora, S., Karaçar, Y., et al. (2022). Uzaktan Öğretim Sürecinde Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulamasını Değerlendirmede Bir Ölçüm Aracı Örneği: Hipotetik Vaka Analizi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 5(2), 109-123. https://doi.org/10.54189/hbd.1090637