In this study, the impact of World War I on Medresetü'l‑Kudat will be examined. For this purpose, the identified lists of those who have the right to participate in the entrance exams will be examined, and within the context of these lists, the effects of the war on the medrese, in terms of differences before and after World War I, will be attempted to be understood. The aim is to gain insights into the status of Istanbul medreses and their students during the war period through the lens of Medresetü'l‑Kudat. The Medresetü'l‑Kudat is the highest‑ranked medrese that largely fulfilled the empire's need for judges between 1855 and 1924. The efforts towards centralization after the Tanzimat period were also influenced by the training and appointment of judiciary personnel. The institution we will examine was established to enable the central appointment of judicial members and toensure a certain level of quality. The Medresetü'l‑Kudat provided the highest‑level education in Islamic law in the last seventy years of the empire. This school, which is attented by nearly 400 students and mostly accepts 20 to 30 students, has an important place in the history of medreses. The requirement for applicants to have a certain level of education and the difficulty of the exams enhance the reliability of the lists we will address. The study will reveal the change in participation rates and results of the participants despite the applications.
Bu çalışmada; I. Dünya Savaşı'nın Medresetü'l‑Kudat üzerindeki etkisi tetkik edilecektir. Bu amaçla giriş imtihanlarına katılma hakkı kazananlara ait tespit edilebilen listeler incelenecek, listeler bağlamında I. Dünya Savaşı öncesi ve sonrası farklılıklardan savaşın medrese üzerindeki tesirleri anlaşılmaya çalışılacaktır. Çalışmanın amacı, Medresetü'l‑Kudat üzerinden İstanbul medreselerinin ve talebelerinin savaş dönemindeki durumları hakkında fikir sahibi olmaktır. Medresetü'l‑Kudat, 1855‑1924 tarihleri arasında Osmanlı İmparatorluğu'nun hâkim ihtiyacını büyük ölçüde karşılayan en yüksek dereceli medresedir. Tanzimat sonrası merkezileştirme çabalarından, adliye teşkilatı personelinin yetiştirilmesi ve atanması hususu da etkilenmiştir. İnceleyeceğimiz kurum, yargı mensuplarının merkezi olarak atanabilmeleri ve belli bir kalitenin sağlanması için oluşturulmuştur. Medresetü'l‑Kudat, imparatorluğun son yetmiş yılında eğitim veren en yüksek seviyeli hukuk eğitimi kurumudur. 400'e yakın talebenin müracaat ettiği ve çoğunlukla 20 ila 30 arası öğrenci alan bu okul, medreseler tarihinde önemli bir yere sahiptir. Müracaat edenlerin belli bir eğitim seviyesinin üzerinde olması ve imtihanların zorluk derecesi, ele alacağımız listelerin güvenilirlik oranını arttırmaktadır. Çalışma, müracaatlara rağmen katılım oranları ve katılanların aldıkları sonuçlardaki değişimi ortaya çıkaracaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Ottoman Education, Late Modern Ottoman History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.