Bu çalışmada yabancı dil ağırlıklı öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda 2017-2018 eğitim-öğretim yılından itibaren pilot okullarda uygulanmaya başlanan yabancı dil ağırlıklı öğretim programının olumlu ve olumsuz yönleri, süreçte yaşanılan sorunlar ve olası çözüm önerileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada, öğretmen görüşlerini gerçekçi ve bütüncül bir şekilde ortaya koyarak, 5. sınıfta uygulanan yabancı dil ağırlıklı öğretim programına ilişkin detaylı bir tabloyu okuyucuya sunmak amaçlandığından nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin programa ilişkin görüşlerini derinlemesine belirlemek için durum çalışması yöntemi ile desenlendirilmiş ve çalışmanın amacına uygun olarak değerlendirici yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmada verilerin elde edilmesi amacıyla 2022-2023 öğretim yılında Van ilinin ilçelerinde (Başkale, Erciş, Gevaş, İpekyolu, Özalp, Tuşba) Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaokullardaki 5.sınıf yabancı dil ağırlıklı öğretim programının uygulandığı sınıflarda görev alan 15 İngilizce öğretmeni çalışma grubuna alınmıştır. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme tekniklerinden biri olan ölçüt örnekleme yaklaşımı kullanılarak seçilmiştir. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından temel araştırma problemi doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla öğretmenlerle gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda toplanmıştır. Elde edilen ham veriler bilgisayar ortamına aktarılarak dökümleri yapılmış ve ardından betimsel analizle çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin programın altyapı yeterliğine ilişkin olumlu ve olumsuz görüşlere sahip olduğu belirlenmiştir. Olumlu görüş belirten öğretmenlerin daha çok sınıf düzeninin uygunluğu, teknolojik altyapının yeterliği ve kaynak-materyal desteğini; olumsuz görüş belirten öğretmenlerin daha çok kaynak eksikliği, hizmet içi eğitimin eksikliği, teknolojik altyapı yetersizliği ve sınıf düzeninin uygun olmayışını vurguladıkları belirlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin bir kısmının bu programın ülkemizde yıllardır yaşanan yabancı dil öğrenme sorununa yeterli bir şekilde çözüm getireceğini; diğer kısmının ise kısmen çözüm getireceğini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin bir kısmının bu programda belirlenen ders saatlerinin yeterli olduğunu; diğer kısmının ise yeterli olmadığını vurguladıkları belirlenmiştir. Araştırmada programın temel öğeleriyle (hedefler, içerik, öğretim etkinlikleri, değerlendirme) ilgili olarak öğretmenlerin olumlu ve olumsuz görüşlere sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Araştırmada öğretmenlerin programın güçlü yönlerine ilişkin olarak öğrencilerin avantajlı oldukları bir dönemde yabancı dille karşı karşıya kalması, iletişim becerilerinin geliştirilmesi, akademik başarının sağlanması, dört temel beceride gelişimin sağlanması, yabancı dil öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirmenin sağlanması, öğrencilerin genel kültür bilgisini arttırması, öğretmenlerin mesleki açıdan gelişimlerini sağlaması, işlevsel olması ve öğretmenlere süreç içerisinde esneklik sağlanması durumlarını vurguladıkları belirlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin programın zayıf yönlerine ilişkin kaynak eksikliği, öğrencilerin yabancı dil öğrenmeye karşı olumsuz tutumu, beden eğitimi, görsel sanatlar, müzik gibi yan derslerin eksikliği, iletişim becerilerine yeterince yer verilmemesi, hizmet içi eğitim eksikliği, veli desteğinin yetersizliği, temel öğelerin tutarsızlığı, bazı davranışların öğrenci seviyesinin üstünde olması, sınav odaklı bir sistemin yansımaları, sınıf düzeninin uygun olmayışı, teknolojik altyapı yetersizliği, programın sürekliliğinin sağlanmaması ve öğrencilere pratik yapma imkânlarının sunulmaması durumlarını vurguladıkları belirlenmiştir. Bu araştırmanın bulgularından hareketle yabancı dil ağırlıklı öğretim programının bütün yönleriyle tekrar ele alınıp ülke genelinde yaygınlaştırılması önerilebilir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmada etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 14, 2023 |
Publication Date | December 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 2 |