Research Article
BibTex RIS Cite

Challenges Faced by Displaced Syrian Children During the Distance Education Period: The Case of Şanlıurfa

Year 2024, , 148 - 164, 31.12.2024
https://doi.org/10.22596/hej.1436946

Abstract

In 2011, the internal conflicts in Syria resulted in the displacement of millions of people. Seeking better living conditions, people headed to various countries and cities. Among the countries most affected by this mass migration is Türkiye. During this period, Türkiye hosts more than three million displaced individuals. This sudden and massive migration brought significant problems in many areas, including education. Considering that one-third of the displaced population consists of children of school age, it is a critical necessity to ensure their right to education. However, there are many obstacles preventing displaced children from benefiting from this right, including economic difficulties, housing problems, and more. The Covid-19 pandemic, which began in 2019, has exacerbated these issues. This study aims to examine the challenges, adaptation processes, and barriers to education faced by Syrian children during the transition to remote learning amid the pandemic. Using a qualitative research method, data was collected through semi-structured in-depth interviews with displaced children. The research findings indicate that, during the remote education process in the pandemic period, displaced children struggled with a lack of technological resources, economic hardships, housing issues, and language barriers. As a result of these obstacles, they experienced learning loss, falling behind in classes, and dropping out of school.

References

  • Adıgüzel, Y. (2019). Göç sosyolojisi. Nobel.
  • Altıparmak, M. Dürdane Kurt, İ. ve Kayıpdere, M. (2011). “E öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yöntemi”, Malatya: Akademik Bilişim’11-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı, 319-327.
  • Boylu, E. ve Işık, P. (2020). Suriyeli mültecilerin yoğun olarak yaşadığı illerde Türkçe öğrenme süreçleri üzerine öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1113-1128.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1–6.
  • Bozkurt, V. (2020). Pandemi döneminde çalışma: Ekonomik kaygılar, dijitalleşme ve verimlilik. D. Demirbaş, V. Bozkurt ve S. Yorğun (Ed.), Covid 19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri içinde (115-136), İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Bölükbaşı, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Journal of International Social Research, 9(46), 21-31.
  • Bulut, S. Kanat Sosyal, Ö. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Çelik, S. ve Nergiz, K. İ. (2020). Göç mağduru Suriyeli öğrencilerin covid-19 salgını sürecinde öğrenme deneyimleri. Milli Eğitim, 49(1), 783-800.
  • Ertekin, S.Y. (2019). Suriyeli çocukların eğitimi konusunda nitel bir araştırma: Sorunlar ve çözüm önerileri. Middle East Journal of Refugee Studies, 4(2), 5-23.
  • Göç İdaresi Başkanlığı. (2023, Ağustos 8). Geçici koruma. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 Gülerce, H., Bozkurt, V. ve Cebeci, A. (2021). Arap dünyasında covid-19 pandemisinin sosyoekonomik etkileri. Ortadoğu Araştırmaları Merkezi, Şubat2021, rapor 27.
  • Gülerce, H. ve Şahin, H. (2022). An analysis of barriers to the education of the tenporary protection in the districts and rural areas of Şanlıurfa Province (Akçakale, Ceylanpınar, Harran, Suruç). Ekin Yayınevi.
  • Gülerce, H., Kaçar, F., ve Kablan, H. (2022). Suriyeli sığınmacı çocukların Covid-19 pandemisi sürecinde eğitim hayatında yaşadığı sorunlar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 10(31), 92-108.
  • Günay, E. Yılmaz, M. ve Çapar Parslıoğlu, Ş. (2022). Türkiye’de geçici koruma statüsünde bulunan Suriyelilerin sosyal ve ekonomik durumları: Kahramanmaraş kentsel alanında tanımlayıcı bir araştırma. Karamanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3). 1707-1724.
  • Fujii, M.S., Hüttmann, J., Kutscher, N., ve Friedrichs-Liesenkötter, H. (2020) Participation?! Educational Challenges for Young Refugees in Times of the COVID-19 Pandemic. Media Education 11(2): 37-47.
  • İngev. (2021). Eğitim önündeki engellerin analizi ve Türkiye’nin okul dışı mülteci çocukların profili. İnsani Gelişme Vakfı.
  • Kaya, Ö. (2019). Suriyeli mültecilerin emek piyasasına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Metin, M. Gürbey, S. ve Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89.
  • Palaiologou, N., & Prekate, V. (2023). Impact of the Pandemic on Refugee Education in Greece. In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North (pp. 109-124). Routledge.
  • Saischek, A. (2022). Falling Through the Cracks: Challenges to the Education of Refugee Children During COVID-19. In: Hosli, M.O., Blessing, A., Iacovidou, I. (eds) The Global, Regional and Local Politics of Institutional Responses to COVID-19. Sustainable Development Goals Series. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, 22(86), 127-144.
  • Turan, T. ve Fansa, M. (2021). Göçmen çocukların Türkçe öğreniminde yaşadıkları problemler. Milli Eğitim, 50(1), 11-26.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.

Uzaktan Eğitim Döneminde Suriyeli Sığınmacı Çocukların Yaşadığı Sorunlar: Şanlıurfa Örneği

Year 2024, , 148 - 164, 31.12.2024
https://doi.org/10.22596/hej.1436946

Abstract

2011 yılında Suriye'de yaşanan iç karışıklıklar, milyonlarca insanın yerinden edilmesine sebep olmuştur. İnsanlar, daha iyi yaşam koşulları arayışı içinde farklı ülke ve şehirlere yönelmişlerdir. Türkiye, bu kitlesel göç akımından en fazla etkilenen ülkeler arasında yer almaktadır. Bu süreçte, Türkiye, üç milyondan fazla yerinden edilmiş insana ev sahipliği yapmaktadır. Yaşanan bu ani ve kitlesel göç birçok alanda olduğu gibi, eğitim alanında da önemli sorunları beraberinde getirmiştir. Sığınmacı nüfusunun üçte birini eğitim çağındaki çocuklar olduğu düşünüldüğünde eğitim hakkının sağlanmasının kritik önemde olduğu bir gerçektir. Ancak, sığınmacı çocukların bu haktan faydalanmalarının önünde ekonomik güçlükler, barınma sorunları, vb., birçok engel bulunmaktadır. 2019 yılında başlayan Covid-19 pandemisi bu sorunları daha da artırmıştır. Bu çalışma, Suriyeli sığınmacı çocukların pandemi sürecinde uzaktan eğitime geçişte yaşadıkları zorlukları, uyum süreçlerini ve eğitimlerinin önündeki engelleri incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmada, sığınmacı çocuklarla yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmelerle veriler toplanmıştır. Araştırma bulguları, pandemi döneminde uzaktan eğitim sürecinde sığınmacı çocukların teknolojik imkân eksikliği, ekonomik zorluklar, barınma problemleri ve dil engelleri ile mücadele ettiklerini göstermiştir. Bu engeller sonucunda öğrenme kaybı, derslerden geri kalma ve okul terk etme durumlarıyla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır.

Ethical Statement

Çalışmada etik kurallarına dikkat edilmiştir. Veri toplama sürecinde ilk olarak Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulu’ndan (08.02.2022 tarihli) gerekli etik kurul onayı alınmıştır. Bu araştırmanın amacı ve içeriği konusunda okul müdürü, aileler ve görüşme yapılacak öğrenciler bilgilendirilmiştir. Araştırmada veriler 18 yaş altındaki lise öğrencisi çocuklardan toplandığı için hem velilerden hem de öğrencilerden alınan onayın ardından görüşmeler yapılmıştır. Görüşme için onay veren velilerden Veli Onay Forumu’nun imzalanması talep edilmiştir. Onay veren velilerin çocuklarına ayrıca araştırma hakkında bilgi verilerek Gönüllü Katılım Formu’nun dikkatlice okunarak imzalamaları talep edilmiştir. İmzalar tamamlandıktan sonra görüşmeler yapılmıştır.

References

  • Adıgüzel, Y. (2019). Göç sosyolojisi. Nobel.
  • Altıparmak, M. Dürdane Kurt, İ. ve Kayıpdere, M. (2011). “E öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yöntemi”, Malatya: Akademik Bilişim’11-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı, 319-327.
  • Boylu, E. ve Işık, P. (2020). Suriyeli mültecilerin yoğun olarak yaşadığı illerde Türkçe öğrenme süreçleri üzerine öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1113-1128.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1–6.
  • Bozkurt, V. (2020). Pandemi döneminde çalışma: Ekonomik kaygılar, dijitalleşme ve verimlilik. D. Demirbaş, V. Bozkurt ve S. Yorğun (Ed.), Covid 19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri içinde (115-136), İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Bölükbaşı, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Journal of International Social Research, 9(46), 21-31.
  • Bulut, S. Kanat Sosyal, Ö. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Çelik, S. ve Nergiz, K. İ. (2020). Göç mağduru Suriyeli öğrencilerin covid-19 salgını sürecinde öğrenme deneyimleri. Milli Eğitim, 49(1), 783-800.
  • Ertekin, S.Y. (2019). Suriyeli çocukların eğitimi konusunda nitel bir araştırma: Sorunlar ve çözüm önerileri. Middle East Journal of Refugee Studies, 4(2), 5-23.
  • Göç İdaresi Başkanlığı. (2023, Ağustos 8). Geçici koruma. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 Gülerce, H., Bozkurt, V. ve Cebeci, A. (2021). Arap dünyasında covid-19 pandemisinin sosyoekonomik etkileri. Ortadoğu Araştırmaları Merkezi, Şubat2021, rapor 27.
  • Gülerce, H. ve Şahin, H. (2022). An analysis of barriers to the education of the tenporary protection in the districts and rural areas of Şanlıurfa Province (Akçakale, Ceylanpınar, Harran, Suruç). Ekin Yayınevi.
  • Gülerce, H., Kaçar, F., ve Kablan, H. (2022). Suriyeli sığınmacı çocukların Covid-19 pandemisi sürecinde eğitim hayatında yaşadığı sorunlar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 10(31), 92-108.
  • Günay, E. Yılmaz, M. ve Çapar Parslıoğlu, Ş. (2022). Türkiye’de geçici koruma statüsünde bulunan Suriyelilerin sosyal ve ekonomik durumları: Kahramanmaraş kentsel alanında tanımlayıcı bir araştırma. Karamanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3). 1707-1724.
  • Fujii, M.S., Hüttmann, J., Kutscher, N., ve Friedrichs-Liesenkötter, H. (2020) Participation?! Educational Challenges for Young Refugees in Times of the COVID-19 Pandemic. Media Education 11(2): 37-47.
  • İngev. (2021). Eğitim önündeki engellerin analizi ve Türkiye’nin okul dışı mülteci çocukların profili. İnsani Gelişme Vakfı.
  • Kaya, Ö. (2019). Suriyeli mültecilerin emek piyasasına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Metin, M. Gürbey, S. ve Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89.
  • Palaiologou, N., & Prekate, V. (2023). Impact of the Pandemic on Refugee Education in Greece. In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North (pp. 109-124). Routledge.
  • Saischek, A. (2022). Falling Through the Cracks: Challenges to the Education of Refugee Children During COVID-19. In: Hosli, M.O., Blessing, A., Iacovidou, I. (eds) The Global, Regional and Local Politics of Institutional Responses to COVID-19. Sustainable Development Goals Series. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, 22(86), 127-144.
  • Turan, T. ve Fansa, M. (2021). Göçmen çocukların Türkçe öğreniminde yaşadıkları problemler. Milli Eğitim, 50(1), 11-26.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Articles
Authors

Farize Güneş 0009-0007-7354-1632

Hakan Gülerce 0000-0003-3601-5725

Early Pub Date December 23, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date February 14, 2024
Acceptance Date July 24, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Güneş, F., & Gülerce, H. (2024). Uzaktan Eğitim Döneminde Suriyeli Sığınmacı Çocukların Yaşadığı Sorunlar: Şanlıurfa Örneği. Harran Maarif Dergisi, 9(2), 148-164. https://doi.org/10.22596/hej.1436946