Bu çalışmanın amacı; iki dilli öğrencilerin Türkçe yazma tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, evde konuşulan dil, evde TV izleme süresi, kitap okuma, günlük tutma durumu, okunan kitap türü değişkenleriyle ilişkisini tespit etmektir. Çalışma nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Van ili merkez ilçelerindeki ortaokullarda öğrenim gören 207 iki dilli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Yazma Tutumu Ölçeği” ve “Kişi Bilgi Formu (KBF)” ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 21 paket programı kullanılarak parametrik analiz teknikleri ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda iki dilli öğrencilerin Türkçe yazma tutumlarının “yüksek” düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bağımlı değişkenin sınıf düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, evde TV izleme süresi, kitap okuma, okunan kitap türü değişkenleriyle olumlu-olumsuz bir ilişkisinin olmadığı görülmüştür. Buna karşılık kadın öğrencilerin ve günlük tutanların yazma tutumlarının daha yüksek olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca iki dilli öğrencilerin Türkçe yazma tutumlarında evde daha çok konuşulan dilin etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of this study is to determine the relationship between bilingual students' attitudes towards writing in Turkish and variables such as gender, grade level, father's education level, mother's education level, language spoken at home, TV watching duration at home, reading habits, keeping a diary, and the type of books read. The study was conducted using the relational survey model, which is one of the quantitative research models. The study group consists of 207 bilingual students studying in middle schools in the central districts of Van province. The data for the study were collected using the "Writing Attitude Scale" developed by Can and Topçuoğlu Ünal (2017). The collected data were analyzed using parametric analysis techniques with the SPSS 21 software package. The study found that bilingual students have a "high" level of attitude towards writing in Turkish. It was observed that the dependent variable did not have a positive or negative relationship with variables such as grade level, father's education level, mother's education level, TV watching duration at home, reading habits, and the type of books read. However, it was found that females and those who keep a diary have higher writing attitudes. Additionally, the results indicated that the language spoken more frequently at home has an impact on bilingual students' attitudes towards writing in Turkish.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 30, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |