21. Yüzyılın son
çeyreğinde gündeme gelen küreselleşme olgusu, iletişim ve bilişim
teknolojileri marifetiyle ekonomi, politik ve sosyo-kültürel alanları
derinden etkilemiş ve bunları dönüştürmeye başlamıştır. Bu değişim ve
dönüşümden genel olarak eğitim ve sosyal bilgiler eğitimi de payına düşeni
almıştır. Küreselleşme karşısında eğitim sistemi ve sosyal bilgiler eğitimi
artık geleneksel yapı ve işleyişini sürdüremez. Sosyal bilgiler eğitimi
küreselleşmenin yol açtığı bu yeni duruma ancak yeni paradigmalar ile uyum
sağlayabilir. Eğitimin sosyo-kültürel boyutunda çok önemli bir ders olan
sosyal bilgiler eğitimi, küreselleşmeden amaç, içerik ve öğretim süreci boyutlarıyla
ciddi şekilde etkilenmiştir. Bu etkilenme, öğretim programlarının küresel
ortak değerleri kazandırmak noktasına yoğunlaşmıştır. Bu bağlamda Türkiye’de
sosyal bilgiler eğitiminin küreselleşme ile gündeme gelen Bilgi Çağı’na uyum
için küresel vatandaş yetiştirmek gibi yeni bir amacı öne çıkmıştır. Ancak
sözü geçen küresel ortak değerlerin neler olacağı ve dayanakları konusu
önemli bir sorun olarak belirmiştir. Bu noktada Türkiye ‘nin yapması gereken,
sosyal bilgiler eğitiminde çağdaş dünya ile uyum sağlamak için, milli
değerlerimizi benimseyen ve farklı kültürlere uyum sağlayabilecek küresel
vatandaş yetiştirmek olmalıdır. Bunun için 2005-2006 sosyal bilgiler öğretim
programları önemli bir başlangıç olarak kabul edilebilir. Ancak bu programların
uygulamadan gelen dönütler ışığında sürekli gözden geçirilmesi, küreselleşme
karşısında ayakta kalabilmek için önemlidir. Zira küreselleşmenin, sosyal
bilgiler eğitimine önemli açılımlar sağlama potansiyeli yanında çok ciddi
riskler barındırdığı da unutulmamalıdır.
21. Yüzyılın son çeyreğinde gündeme gelen küreselleşme olgusu, iletişim ve bilişim teknolojileri marifetiyle ekonomi, politik ve sosyo-kültürel alanları derinden etkilemiş ve bunları dönüştürmeye başlamıştır. Bu değişim ve dönüşümden genel olarak eğitim ve sosyal bilgiler eğitimi de payına düşeni almıştır. Küreselleşme karşısında eğitim sistemi ve sosyal bilgiler eğitimi artık geleneksel yapı ve işleyişini sürdüremez. Sosyal bilgiler eğitimi küreselleşmenin yol açtığı bu yeni duruma ancak yeni paradigmalar ile uyum sağlayabilir. Eğitimin sosyo-kültürel boyutunda çok önemli bir ders olan sosyal bilgiler eğitimi, küreselleşmeden amaç, içerik ve öğretim süreci boyutlarıyla ciddi şekilde etkilenmiştir. Bu etkilenme, öğretim programlarının küresel ortak değerleri kazandırmak noktasına yoğunlaşmıştır. Bu bağlamda Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminin küreselleşme ile gündeme gelen Bilgi Çağı’na uyum için küresel vatandaş yetiştirmek gibi yeni bir amacı öne çıkmıştır. Ancak sözü geçen küresel ortak değerlerin neler olacağı ve dayanakları konusu önemli bir sorun olarak belirmiştir. Bu noktada Türkiye ‘nin yapması gereken, sosyal bilgiler eğitiminde çağdaş dünya ile uyum sağlamak için, milli değerlerimizi benimseyen ve farklı kültürlere uyum sağlayabilecek küresel vatandaş yetiştirmek olmalıdır. Bunun için 2005-2006 sosyal bilgiler öğretim programları önemli bir başlangıç olarak kabul edilebilir. Ancak bu programların uygulamadan gelen dönütler ışığında sürekli gözden geçirilmesi, küreselleşme karşısında ayakta kalabilmek için önemlidir. Zira küreselleşmenin, sosyal bilgiler eğitimine önemli açılımlar sağlama potansiyeli yanında çok ciddi riskler barındırdığı da unutulmamalıdır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |