Bu çalışmada internetin ekonomiye
nüfuz etmesiyle gündeme gelen elektronik ticaret olgusu, dış ticaret ve
istihdam bağlamlarında; e-ticaret kavramı, tarihi arka planı, kapsamı, araçları,
türleri, Türkiye’deki gelişim seyri ile e-ticaret-istihdam ilişkisi boyutlarıyla
incelenmiştir. Dokümanter analiz modeli ile yürütülen çalışmanın verilerini,
literatürde yer alan ve bilimsel nitelik arz eden kitaplar, tezler, makaleler
ve bildiriler oluşturmaktadır. Bu kaynaklar çalışmanın başlığı ve amacı
doğrultusunda ele alınarak incelenmiş ve birtakım çıkarım ve değerlendirmelerde
bulunulmuştur. Çalışmada, e-ticaret olgusunun,
Bilgi Çağı’nın en belirgin özelliklerinden olan enformasyon ve bilişim
teknolojilerinin ekonomiye yansıması olduğu ve bu ticaret şeklinin Türkiye’ye,
özellikle dış ticarette önemli açılımlar sağlama potansiyeli taşıdığı
değerlendirilmiştir.
In this study, the concept of electronic trade which
has come out with the invasion of internet to the economy, e-commerce in
relation with foreign trade and employment, its historical background, its
scope, its tools, its kinds and its development in Turkey have been examined.
The data of this study which was carried out through document analysis has been
obtained from scientific books, thesis, articles and assertions in the related
literature. These sources have been examined in terms of their titles and purposes
then some inference and evaluation have been presented. In this study, it was deduced that the concept of
e-commerce has a potential effect on economy, especially on foreign trade, with
the help of information and informatics which are the most observable feature
of information age.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |