Several definitions of attitude are existed in the
literature. One of which was done by Smith (1968, p.458): “ the concept of
attitude, although variously defined, is most commonly employed to designate inferred
dispositions, attributed to an
individual, according to which his thoughts, feelings, and perhaps action
tendencies are organized with respect to a psychological object.” Attitude is
composed of three components: affective, cognitive and behavioral components (Krech, Crutchfield
& Ballachey, 1962). The affective component
describes individual’s feelings related to an attitudinal object; while, the
cognitive component consists of individuals beliefs about the object. Finally,
the behavioral component reflects the action tendencies associated with the
object. Although attitude is composed of three components, the interactions
among these components are fairly complex (Krech, Crutchfield &
Ballachey, 1962; Smith, 1968). Attitude has been the
subject of several research including social sciences since it is one of the
most important concepts explaining human behavior. Similarly, in the field of
educational sciences, there have been several studies on the attitudes of
teachers, who are the crucial part of the education system and shaping the
future of individuals and societies, towards their profession. In the
literature, although the studies conducted with pre-service and in-service
teachers have come to the forefront, studies examining attitudes of teachers
waiting for their assignment have been limited. To fill this gap defined in the
literature; this study aimed to examine attitudes
of teachers waiting for their assignment towards their profession.
Attitude attitudes towards teaching profession teachers waiting for their assignment qualitative research phenomenology
Tutum, insan davranışını açıklayan en
önemli kavramlardan biri olduğu için eğitim bilimleri dâhil pek çok
araştırmanın konusu olmuştur. Tutum, bireylerin bir tutum nesnesine yönelik
duyuşsal, bilişsel ya da davranışsal eğilimlerini düzenledikleri yatkınlık
olarak tanımlanabilir. Alanyazında öğretmen adayları ve öğretmenler ile yapılan
çalışmalar öne çıkarken, atama bekleyen öğretmenlerin mesleklerine yönelik
tutumlarını inceleyen araştırmalar oldukça sınırlı kalmıştır. Atama bekleyen
öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını incelemeyi amaçlayan bu
araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenoloji deseni üzerine
kurgulanmıştır. Çalışma grubu, ölçüt örnekleme yöntemine
göre belirlenen, Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan özel bir kurumda Kamu
Personeli Seçme Sınavı (KPSS) hazırlık programına devam eden atama bekleyen 12 öğretmenden
oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak görüşme yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin
içerik analizi yöntemi ile çözümlenmesi sonucunda ortaya çıkan kodlar 16 tema
altında düzenlenmiştir. Bu temalar, tutum değişkenin üç bileşeni olan duyuşsal
(duyuşsal özellikler, kişisel meziyetler, demokratik öğretmen tavrı, geleceği
şekillendirme, toplumun mesleğe yönelik algısı), bilişsel (mesleki yeterlik, çalışma
koşulları, eğitim ortamlarının fiziksel koşulları, öğretmenlik mesleğini tercih
nedenleri, mesleğin ekonomik boyutu, eğitim politikaları) ve davranışsal (mesleki
beceri edinme kaynakları, mesleğin sosyal boyutu, meslektaşlarla ilişkiler, veliyle
ilişkiler, yönetim boyutu) öğe altında sınıflandırılmıştır.
Tutum öğretmenlik mesleğine yönelik tutum atama bekleyen öğretmenler nitel araştırma fenomenoloji
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |