Amaç: Hemşirelik öğrencilerinde yüksek kişilerarası duyarlılık başta sosyal kaçınma olmak üzere çeşitli psikolojik ve fiziksel sağlık sorunlarına yol açmaktadır. Bu durum uyku problemleri ve dolayısıyla uykusuzluk yaşama ile sonuçlanabilir. Bu çalışmanın amacı uykusuzluk yaşayan ve yaşamayan hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası duyarlılık seviyelerinin karşılaştırılmasıdır.
Yöntem: Bu çalışma kesitsel ve ilişki arayıcı bir araştırmadır. Veriler Kasım 2021- Mayıs 2022 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencilerinden (n=348), çevrim içi olarak toplandı. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, uykusuzluk şiddeti indeksi ve kişilerarası duyarlılık ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Bulgular uykusuzluk yaşayan ve uykusuzluk yaşamayan katılımcılar arasında kişilerarası duyarlılık seviyeleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir (p<0,05). Uykusuzluk yaşayan katılımcılarda, uykusuzluk şiddeti ile kişilerarası duyarlılık arasında pozitif yönde, istatistiksel açıdan anlamlı, düşük seviyede bir ilişki vardır (r=,15; p=0,03). Uykusuzluk yaşamayan katılımcılarda ise, uykusuzluk şiddeti ile kişilerarası duyarlılık arasında pozitif yönde orta seviyede, istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki vardır (r=,40; p=0,001). Öğrencilerin uykusuzluk şiddeti toplam puanı ile kişilerarası duyarlılık ölçeği toplam puanı ve kişilerarası kaygı alt puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır, (p< 0,01). Atılgan olmayan davranış alt boyutu ile uykusuzluk şiddeti arasında kişilerarası kaygı ve bağımlılığı alt boyutunun orta düzeyde etkili bir aracı değişken olduğu görülmektedir (R2=0,18; CE effect= ,09).
Sonuç: Kişilerarası duyarlılıkta atılgan olmayan davranışlar alt boyutu ile uykusuzluk şiddeti arasındaki ilişkide kişilerarası kaygı ve bağımlılığın aracı değişken olduğu görülmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin optimal sağlığa kavuşmaları ve daha iyi bakım vermeleri için kişilerarası kaygı ve bağımlılıklarını azaltmaya yönelik uygulamalar planlanmalıdır.
Aim: High interpersonal sensitivity in nursing students causes various psychological and physical health problems, especially social avoidance. This can result in sleep problems and therefore insomnia. The aim of this study was to compare the interpersonal sensitivity levels of nursing students with and without insomnia.
Method: This study was cross-sectional and correlational. Data were collected online from nursing students at a university between November 2021 and May 2022 (n=348). Personal information form, insomnia severity index and interpersonal sensitivity scale were used to collect data.
Results: According to the results of the analysis, there is a statistically significant difference between the interpersonal sensitivity levels of the case and control groups, (p<0,05). In the case group, there was a positive, statistically significant but low correlation between the severity of insomnia and interpersonal sensitivity (r=,15; p=0,03). In the control group, there was a moderate, statistically significant correlation between the severity of insomnia and interpersonal sensitivity (r=,40; p=0,001). There was a positive correlation at the 0,01 level between the students' insomnia severity total score and their interpersonal sensitivity scale total score and interpersonal anxiety sub-scores. Interpersonal anxiety sub-scores and addiction seem to be moderately effective mediating variables between non-assertive behavior sub-scores and insomnia severity (R2=,18, CE effect=,09).
Conclusion: Interpersonal anxiety and addiction seem to be mediating variables in the relationship between the non-aggressive behaviors sub-dimension of interpersonal sensitivity and the severity of insomnia. Practices should be planned to reduce interpersonal anxiety and dependence for nursing students to achieve optimal health and provide better care.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing, Nurse Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 6, 2024 |
Submission Date | January 4, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 2 |