Aim: In this study, our goal was to initiate peritoneal dialysis earlier through an accelerated training process, conducted with strict control measures, during the COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: This observational, cross-sectional study was conducted at the Peritoneal Dialysis Unit of Kırıkkale University Faculty of Medicine, Department of Nephrology, with a total of eight participants, including six patients and two of their relatives. The peritoneal dialysis training protocol recommended by the International Society of Peritoneal Dialysis guidelines was provided to the enrolled patients and their relatives within four days. The training encompassed peritoneal dialysis concepts, aseptic techniques, hand hygiene, mask usage, fluid exchange procedures, actions in case of possible contamination, catheter exit site maintenance, peritonitis, leakage, exit site or tunnel infection recognition and treatment, record-keeping, material procurement, principles of control, home visits, vacation planning, and adaptation to social life. Before commencing treatment, participants underwent both theoretical and practical assessments. Achieving a score of 80% or higher in the theoretical test and successfully completing seven stages in the practical test was considered "adequate" for education.
Results: Of the patients, three (37.5%) were female, and five (62.5%) were male, with an average age of 60.5±15.8 years. Participants received an average of 440.6±116.8 minutes of training. The shortest mean training duration was 8.8±5.8 minutes for record-keeping, while the longest mean training duration was 220±53.5 minutes for exchange procedures. Treatment commenced between the 48th - 72nd hours with 500 mL to 750 mL of peritoneal dialysis solution. Gradually, at the 96th hour, the exchange volume increased to 1000-1250 mL, followed by 1500-1750 mL in the second week, and reaching 2000 mL in the third week. During follow-up, one patient developed peritonitis, while no non-peritonitis complications occurred in any patient.
Conclusion: Urgent-start peritoneal dialysis treatment can be initiated promptly through intensified patient/caregiver education during the pandemic period.
Yok
Amaç: Bu çalışmada COVID-19 pandemisi döneminde, hızlandırılmış bir eğitim ve kontrollü olarak yürütülmüş bir süreç ile daha erken dönemde periton diyalizinin başlatılmasını amaçladık.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi, Nefroloji Bilim Dalı, periton diyalizi ünitesinde takip edilen altısı hasta, ikisi hasta yakını toplam sekiz katılımcının alındığı gözlemsel, kesitsel bir çalışmadır. Çalışmaya alınan hasta/hasta yakınlarına International Society of Peritoneal Dialysis kılavuzunun önerdiği periton diyaliz eğitim protokolü dört gün içerisinde aktarıldı. Eğitim içeriği; periton diyaliz kavramı, aseptik teknik, el yıkama, maske kullanımı, sıvı değişim işlemi, olası kontaminasyonda yapılacaklar, kateter çıkış yeri bakımı, peritonit, sızıntı, çıkış yeri veya tünel enfeksiyonu komplikasyonların tanınması ve tedavisi, kayıt tutma, malzeme temini, kontrol esasları, ev ziyareti, tatil programı ve sosyal yaşama adaptasyon konularından oluşturuldu. Katılımcılara tedaviye başlamadan önce ve sonra teorik ve uygulama testi uygulandı. Son testte; hasta ve hasta yakınları tarafından teorik testte %80 ve üzerinde başarı, uygulama testinde yedi aşamanın tamamlanmış olması eğitim açısından “yeterli” olarak tanımlandı.
Sonuçlar: Hastaların üçü (%37,5) kadın, beşi (%62,5)’i erkek olup ortalama yaşları 60,5±15,8 yıldı. Katılımcılara ortalama 440,6±116,8 dakika eğitim verildi. En kısa ortalama eğitim süresi 8,8±5,8 dakika ile kayıt tutma iken, en uzun ortalama eğitim süresi 220±53,5 dakika ile sıvı değişim prosedürleriydi. Tedaviye 48-72. saatte 500 mL-750 mL periton diyaliz solüsyonu ile başlandı. Kademeli artış ile 96. saatte 1000-1250 mL, ikinci haftada 1500-1750 mL, üçüncü haftada ise 2000 mL değişim volümüne ulaşıldı. Takiplerde bir hastada peritonit gelişirken, hiçbir hastada peritonit dışı komplikasyon gelişmedi.
Sonuç: Pandemi döneminde yoğunlaştırılmış hasta/hasta yakını eğitimiyle acil başlangıçlı periton diyaliz tedavisi kısa sürede başlanabilir.
Yok
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 18 Issue: 3 |
Journal of Nephrology Nursing is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.