Yeni koronavirüs (Covid-19) hastalığının 2019 yılının aralık ayında Çin’de ortaya çıkması ve
kısa sürede diğer ülkelere de yayılması nedeniyle Dünya Sağlık Örgütü tarafından 2020
yılının mart ayında dünya genelinde pandemi ilan edilmesiyle birlikte tüm dünya artık yeni
bir sürece adımını atmıştır. Bir solunum yolu hastalığı olmasının yanı sıra bulaşıcı olması
ve ölümcül risk taşıması insanları büyük bir paniğe sevk etmiştir. Hastalığın ortaya
çıkmasından itibaren dünya genelinde ölüm sayısının hızla artması ülkeleri çeşitli önlemler
almaya zorlamıştır. Hastalığın bulaşıcılığı nedeniyle, insanları bir araya getiren yakın
mesafe çalışma şartları hastalığın iyice yayılmasına yol açtığından, hükümetler zamanla iş
yerlerinin, üretim tesislerinin, hatta ülkeye giriş çıkışların hastalığı daha da fazla yayması
sebebiyle ülke sınırlarının kapanmasına varacak ölçüde önlemler almaya başlamıştır. Öyle
ki, hastalığın önlenemez derecede yayılması, pek çok ülkenin çözüm olarak insanların
sokağa çıkmalarının yasaklanmasına neden olmuştur. Hükümetlerin “evde kal”
uygulamalarının yanı sıra üretim tesislerinin ve ülke sınırlarının belirsiz sürelerle
kapatılması, başta sağlık hizmetleri olmak üzere ekonomik, sosyal, kültürel pek çok faaliyeti
sekteye uğratmıştır. Pandemi sürecinde tüketicilerin değişen tercihlerine uyum sağlayan
sektörler bu süreci en hafif hasarla atlatırken, bu değişime uyum sağlayamayan sektörler
ağır bir darbe almıştır. Bu çalışmada amaç; Covid-19 pandemi sürecinin sağlık, gıda, ilaç,
hazır giyim ve tekstil, otomotiv, turizm, eğitim, üretim, tüketim, finans, taşımacılık ve
ulaştırma, reklam, eğlence ve konut sektörü üzerindeki etkilerini kavramsal olarak
değerlendirmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Economy Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |
Hitit Journal of Economics and Politics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).