Research Article
BibTex RIS Cite

E-Commerce Activities and Economic Impact Analysis of E-Commerce During the Covid- 19 Pandemic Process: An Assessment on Türkiye

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 19 - 35, 30.06.2024

Abstract

As announced by the World Health Organization, the Covid-19 epidemic, declared a pandemic worldwide, was seen for the first time in Turkey in March 2020. The crisis, which started to spread in the city of Wuhan as a health crisis, quickly turned into a global public health crisis. With the measures taken in all economies and the implementation of curfews in order to minimize the risk of contact and contamination, it is observed that there has been a significant increase in the distance sale transaction volume. The increase in e-commerce activities seen in many countries' economies results in a growing literature on the association between individuals’ behavior and e-commerce activities. This study has two main goals. The first goal is to examine the impact of the Covid-19 crisis on e-commerce activities. The secondary goal is to analyze the economic impact of e-commerce activities. According to the results, a positive relationship exists between the unemployment rate, economic growth, price level, and the volume of e-commerce.

References

  • Aldrich, M. (2011). Online Shopping in the 1980s. Annals of the History of Computing, 33(4), 57-61.
  • Ali, B. J. (2020). Impact of COVID-19 on Consumer Buying Behavior Toward Online Shopping in Iraq. Economic Studies Journal, 18(42), 267-280.
  • Ay, S., Keser, H. Y., & Aydemir, M. F. (2018). Ekonomide İtici Bir Güç Olarak E-ticaret. 1. I.-InTraders- Uluslararası-Ticaret-Kongresi-2018-Mayıs-Tam-Metin-Kitabı, 557, 572.
  • Bahçeci, İ. (2022). Covid-19 Pandemisinin E-ticaret Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(25), 135-147.
  • Bakırtaş, H., & Tekinşen, A. (2006). E-ticaretin Girişimcilik üzerindeki Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 125-138.
  • Bucaklı, A. (2007). Elektronik Ticaret. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Coppel, J. (2000). E-Commerce: Impacts and Policy Challenges, Economics Department (No. 252). OECD, Working Paper.
  • Çetinkaya, Ş. (2016). E-ticaret Uygulamalarının Makroekonomik Göstergelere Etkisi SWOT Analizi ve Türkiye’de E-ticaret Gelişimi İçin Bir Eylem Planı Önerisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 235-256.
  • Demirdöğmez, M., Taş, H. Y., & Gültekin, N. (2020). Koronavirüs’ ün (Covid-19) E-ticarete Etkileri. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 1907-1927.
  • Eryüzlü, H. (2020). E-ticaretin Enflasyona Etkileri: Türkiye Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(2), 394-400.
  • Erdoğan, M. G. (2020). Covid-19 Döneminde E-ticaret ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3), 1296-1318.
  • Güven, H. (2020). Covid-19 Pandemik Krizi Sürecinde E-ticarette Meydana Gelen Değişimler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 251-268.
  • Hacıalioğlu, A., & Sağlam, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları Ve E-ticaretteki Değişimler. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1), 16-29.
  • Islam, R (2022). Investing in E-Commerce: The Future of Search, Shop, & Ship. Erişim adresi: https://etfdb.com/index-insights/investing-in-e-commerce-the-future-of-search-shop/
  • İleri, Y. Y., & İleri, H. (2011). İnternet Bankacılığı Ve E-Ticaretin Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 97-108.
  • İnce, M. (1999). Elektronik Ticaret: Gelişme Yolundaki Ülkeler İçin İmkânlar ve Politikalar. Devlet Planlama Teşkilatı, İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü Hukuki Tedbirler ve Kurumsal Düzenlemeler Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Kalaycı, C. (2004). Elektronik Ticaret ve Muhtemel Ekonomik Etkileri. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 1-18.
  • Karagözlü, D., & Ganyaupfu, S. (2022). Customers’ View of E-commerce During the Covid-19 Pandemic. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3), 1047-1060. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1116941
  • Kayabaşı, E.T. (2020). Covid-19’un Piyasalara Ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 15-25.
  • Koch, J., Frommeyer, B., & Schewe, G. (2020). Online Shopping Motives During the Covid-19 Pandemic—Lessons From The Crisis. Sustainability, 12(24), 10247.
  • Moon, J., Choe, Y., & Song, H. (2021). Determinants of Consumers’ Online/Offline Shopping Behaviours During The Covid-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1593. OECD (1999). Economic And Social Impact Of E-Commerce: Preliminary Findings And Research Agenda. OECD Digital Economy Papers, (40).
  • OECD. (2020). E-commerce in the time of COVID-19. OECD Policy Responses to Coronavirus (COVID- 19). Erişim adresi: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/e-commerce-in-the-time- of-covid-19-3a2b78e8/
  • Peker, A. E., Şanlı, İ., & Eren, Esra,. (2019). Türkiye’de Genç İşsizlik ile Mücadelede Yeni Bir Yaklaşım: Yeni Ekonomi ve E-ticaret. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 3(9), 44-60.
  • Purohit, M. C., & Purohit, V. K. (2005). E-Commerce And Economic Development. Foundation for Public Economics and Policy Research, 1-122.
  • Soylu, Ö. B. (2020). Türkiye Ekonomisinde COVID-19’un Sektörel Etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 169-185.
  • Taşel, F. (2020). Dijitalleşmenin Ticarete ve Ekonomiye Etkisi. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 127-137.
  • Terzi, N. (2011). The Impact of E-Commerce on International Trade and Employment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 745-753.
  • Yazıcı, A. (2002). Elektronik Ticaretin Ekonomik Boyutu. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 85-103. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/anadoluibfd/issue/48381/612723
  • Yılmaz, Ö., & Bayram, O. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Türkiye’de E-ticaret Ve E-İhracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 37-54.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=20237&mevzuatTur=KurumVeKurul usYonetmeligi&mevzuatTertip=5. Erişim tarihi: 12.09.2022
  • E-ticaret Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler. Erişim tarihi: 12.09.2022
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6502.pdf. Erişim tarihi: 12.09.2022
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6563.pdf. Erişim tarihi: 12.09.2022A Akyüz, Y., Bozdoğan, T. ve
  • Hantekin, E. (2011) TOPSIS Yöntemiyle Finansal Performansın Değerlendirilmesi ve Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, C.X III,S I, 73-92.

Covid-19 Pandemisi Sürecinde E-Ticaret Faaliyetleri ve E-Ticaretin İktisadi Etki Analizi: Türkiye Üzerine Değerlendirme

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 19 - 35, 30.06.2024

Abstract

Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilen Covid-19 salgını Türkiye’de de 2020 yılı Mart ayında ilk kez görülmüştür. Bir sağlık krizi olarak Wuhan şehrinde yayılmaya başlayan kriz kısa sürede küresel bir kamu sağlığı krizine dönüşmüştür. Bir önlem olarak birçok ülkede temas ve bulaşma riskini en aza indirmek amacıyla sokağa çıkma yasaklarının uygulanması ile e-ticaret işlem hacimlerinde önemli düzeyde artışların olduğu görülmektedir. Birçok ülke ekonomisinde görülmeke olan e-ticaret faaliyetlerindeki artış tüketici davranışları ile e-ticaret faaliyetleri arasındaki nedensellik çalışmalarını gündeme getirmiştir. Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci amacı sağlık krizinin e-ticaret faaliyetleri üzerine etkisinin incelenmesidir. İkinci amacı ise e-ticaretin iktisadi etkisinin analiz edilmesidir. Elde edilen sonuçlara göre Covid-19 salgını ile birlikte e-ticaret işlem hacimleri arasında pozitif yönlü bir ilişki izlenmiş ve ekonomi açısından ise bu işsizlik oranları, büyüme göstergeleri ve fiyatlar düzeyini etkilemiştir.

References

  • Aldrich, M. (2011). Online Shopping in the 1980s. Annals of the History of Computing, 33(4), 57-61.
  • Ali, B. J. (2020). Impact of COVID-19 on Consumer Buying Behavior Toward Online Shopping in Iraq. Economic Studies Journal, 18(42), 267-280.
  • Ay, S., Keser, H. Y., & Aydemir, M. F. (2018). Ekonomide İtici Bir Güç Olarak E-ticaret. 1. I.-InTraders- Uluslararası-Ticaret-Kongresi-2018-Mayıs-Tam-Metin-Kitabı, 557, 572.
  • Bahçeci, İ. (2022). Covid-19 Pandemisinin E-ticaret Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(25), 135-147.
  • Bakırtaş, H., & Tekinşen, A. (2006). E-ticaretin Girişimcilik üzerindeki Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 125-138.
  • Bucaklı, A. (2007). Elektronik Ticaret. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Coppel, J. (2000). E-Commerce: Impacts and Policy Challenges, Economics Department (No. 252). OECD, Working Paper.
  • Çetinkaya, Ş. (2016). E-ticaret Uygulamalarının Makroekonomik Göstergelere Etkisi SWOT Analizi ve Türkiye’de E-ticaret Gelişimi İçin Bir Eylem Planı Önerisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 235-256.
  • Demirdöğmez, M., Taş, H. Y., & Gültekin, N. (2020). Koronavirüs’ ün (Covid-19) E-ticarete Etkileri. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 1907-1927.
  • Eryüzlü, H. (2020). E-ticaretin Enflasyona Etkileri: Türkiye Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(2), 394-400.
  • Erdoğan, M. G. (2020). Covid-19 Döneminde E-ticaret ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3), 1296-1318.
  • Güven, H. (2020). Covid-19 Pandemik Krizi Sürecinde E-ticarette Meydana Gelen Değişimler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 251-268.
  • Hacıalioğlu, A., & Sağlam, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları Ve E-ticaretteki Değişimler. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1), 16-29.
  • Islam, R (2022). Investing in E-Commerce: The Future of Search, Shop, & Ship. Erişim adresi: https://etfdb.com/index-insights/investing-in-e-commerce-the-future-of-search-shop/
  • İleri, Y. Y., & İleri, H. (2011). İnternet Bankacılığı Ve E-Ticaretin Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 97-108.
  • İnce, M. (1999). Elektronik Ticaret: Gelişme Yolundaki Ülkeler İçin İmkânlar ve Politikalar. Devlet Planlama Teşkilatı, İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü Hukuki Tedbirler ve Kurumsal Düzenlemeler Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Kalaycı, C. (2004). Elektronik Ticaret ve Muhtemel Ekonomik Etkileri. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 1-18.
  • Karagözlü, D., & Ganyaupfu, S. (2022). Customers’ View of E-commerce During the Covid-19 Pandemic. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3), 1047-1060. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1116941
  • Kayabaşı, E.T. (2020). Covid-19’un Piyasalara Ve Tüketici Davranışlarına Etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 15-25.
  • Koch, J., Frommeyer, B., & Schewe, G. (2020). Online Shopping Motives During the Covid-19 Pandemic—Lessons From The Crisis. Sustainability, 12(24), 10247.
  • Moon, J., Choe, Y., & Song, H. (2021). Determinants of Consumers’ Online/Offline Shopping Behaviours During The Covid-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1593. OECD (1999). Economic And Social Impact Of E-Commerce: Preliminary Findings And Research Agenda. OECD Digital Economy Papers, (40).
  • OECD. (2020). E-commerce in the time of COVID-19. OECD Policy Responses to Coronavirus (COVID- 19). Erişim adresi: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/e-commerce-in-the-time- of-covid-19-3a2b78e8/
  • Peker, A. E., Şanlı, İ., & Eren, Esra,. (2019). Türkiye’de Genç İşsizlik ile Mücadelede Yeni Bir Yaklaşım: Yeni Ekonomi ve E-ticaret. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 3(9), 44-60.
  • Purohit, M. C., & Purohit, V. K. (2005). E-Commerce And Economic Development. Foundation for Public Economics and Policy Research, 1-122.
  • Soylu, Ö. B. (2020). Türkiye Ekonomisinde COVID-19’un Sektörel Etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 169-185.
  • Taşel, F. (2020). Dijitalleşmenin Ticarete ve Ekonomiye Etkisi. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 127-137.
  • Terzi, N. (2011). The Impact of E-Commerce on International Trade and Employment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 745-753.
  • Yazıcı, A. (2002). Elektronik Ticaretin Ekonomik Boyutu. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 85-103. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/anadoluibfd/issue/48381/612723
  • Yılmaz, Ö., & Bayram, O. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Türkiye’de E-ticaret Ve E-İhracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 37-54.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=20237&mevzuatTur=KurumVeKurul usYonetmeligi&mevzuatTertip=5. Erişim tarihi: 12.09.2022
  • E-ticaret Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler. Erişim tarihi: 12.09.2022
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6502.pdf. Erişim tarihi: 12.09.2022
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (2022). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.6563.pdf. Erişim tarihi: 12.09.2022A Akyüz, Y., Bozdoğan, T. ve
  • Hantekin, E. (2011) TOPSIS Yöntemiyle Finansal Performansın Değerlendirilmesi ve Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, C.X III,S I, 73-92.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Microeconomic Theory
Journal Section Research Articles
Authors

Elif Zehra Yılmaz 0000-0003-3980-4850

Suzan Odabaşı 0000-0002-4646-8640

Publication Date June 30, 2024
Submission Date March 21, 2024
Acceptance Date June 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, E. Z., & Odabaşı, S. (2024). Covid-19 Pandemisi Sürecinde E-Ticaret Faaliyetleri ve E-Ticaretin İktisadi Etki Analizi: Türkiye Üzerine Değerlendirme. Hitit Ekonomi Ve Politika Dergisi, 4(1), 19-35. https://doi.org//hepdergi.1456513

Hitit Journal of Economics and Politics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).