BibTex RIS Cite

Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi

Year 2020, Issue: 1, 66 - 77, 01.04.2020

Abstract

Muhasebe dersi, üniversitelerin iktisadi ve idari bilimler fakültelerinde en önemli, öğrencilerin en fazla zorlandığı ve endişe duyduğu derslerden biridir. Bu endişe, öğrencilerin derse karşı tutumlarını değiştirmekte ve arttıkça da derse yönelik olumsuz tutumları ortaya çıkarmaktadır. Bu araştırma ilgi, kaygı ve gereklilik boyutu çerçevesinde muhasebe dersine yönelik öğrencilerin tutumlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 akademik döneminde Hasan Kalyoncu Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi’nde muhasebe dersi alan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Bunlar arasından ‘kolayda örnekleme’ yöntemiyle seçilen öğrencilere anket uygulanmış ve 168 adet anket değerlendirmeye alınmıştır. Ölçek geliştirmek için önce Keşfedici Faktör Analizi KFA ölçeğe uygulanmış, elde edilen sonuçlar Doğrulayıcı Faktör Analizi DFA ile değerlendirilmiştir. KFA’da, ilgi sekiz madde , kaygı dört madde ve gereklilik üç madde olmak üzere toplam 15 maddeden oluşan ölçeğin üç faktör altında toplandığı ve toplam varyansın %61.816’sını açıkladığı, örneklem yeterlilik değerinin 0.881 çıkması ile örneklem büyüklüğünün faktör analizi için yeterli olduğu görülmüştür. DFA’da ise, ilgi ile kaygı arasında ters yönde yüksek -0.76 ; ilgi ile gereklilik arasında aynı yönde yüksek 0.94 ; kaygı ile gereklilik arasında ters yönde yüksek -0.70 korelasyon elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliliği ise, ilgi boyutunda ‘yüksek derecede güvenilir’ 0.80≤α

References

  • Akın, O., & Onat, K. (2015). Muhasebe eğitimi alan öğrencile- rin bölüm seçimini etkileyen faktörler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde bir araştırma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırma- ları Dergisi, 5(13): 243-2554.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Bulca, H., & Erem, I. (2014). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe ve finans eğitimine yönelik düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 67-94.
  • Çelenk, H., Atmaca, M., & Horasan, E. (2010). Marmara Üniversitesi’nde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe alanına bakış açılarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(33), 159-171.
  • Demir, M., & Çam, M. (2006). Muhasebe bölümü öğrencilerinin muhasebe öğreniminde başarılarını olumsuz etkileyen faktörlere ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (32), 1-11.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Ekşi, İ. H., Özçalıcı, M., & Büyükkonuklu, B. (2011). Meslek algılanmasında etkili olan faktörler: Muhasebecilik örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (52), 67-80.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erol M., & Erkan G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde bir araştırma. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 284-301.
  • Ertuğrul, İ., & Özdemir, S. (2014). Muhasebe dersi alan ön lisans ve lisans öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının tespiti: Ege bölgesinde bir uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 204-214.
  • Gençtürk, M., Demir, Y., & Çarıkçı, O. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe-finans eğitimine bakış açıları ve farkındalıkları üzerine bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 209-228.
  • Gökgöz, A., & Zeytin, M. (2012). Muhasebe mesleğinin seçilmesini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Yalova ve Bilecik İlleri Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(8), 67-85.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (3.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Ankara: Asil Yayınevi.
  • Kaytmaz-Balsarı Ç., & Aslantürk B. E. (2007). Kavram Haritaları ve Muhasebe Eğitimi, Yönetim Muhasebesi Uygulaması. XXVI. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Orhan, S., & Tazegül, A. (2013). Muhasebe öğretim programının öğrencilerin görüşmelerine göre değerlendirilmesi: meslek yüksekokullarında bir uygulama. Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 16-34.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. Elementary Education, 12(4), 938-948.
  • Özcan, İ., Ünal, G., & Helhel, F. (2009). Muhasebe programı öğrencilerinin cinsiyet ve öğretim durumunun muhasebe mesleğine yönelik tutumları ile ilişkilendirilmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41, 170-182.
  • Sayın, Ş., Yeğinboy, E., & Tektüfekçi, F. (2005). Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenci açısından ve alt yapı bakımından muhasebe ve finansman eğitiminin etkinliğinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (26), 101-108.
  • Şen, İ., Hatunoğlu, Z., & Terzi, S. (2017). Muhasebe araştırmalarında muhasebe eğitiminin yeri ve önemi: Muhasebe dergileri üzerinde bibliyometrik bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), 247-291.
  • Tepeli, Y., & Kayıhan, B. (2015). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe mesleğine bakış açılarının değerlendirilmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), 138-156.
  • Zaif, F., & Karapınar, A. (2002). Muhasebe eğitiminde değişim ihtiyacı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(3), 111-134.

Evaluation of Undergraduate Students’ Attitudes Towards

Year 2020, Issue: 1, 66 - 77, 01.04.2020

Abstract

Accounting course is one of the most important and most challenging courses of students in the economics and administrative sciences faculties of universities. This concern changes the attitudes of students towards the course and increases the negative attitudes towards the course. This research aims to evaluate students’ attitudes towards accounting course within the framework of interest, anxiety and necessity. The sample of this study included 300 students studying at Hasan Kalyoncu University Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences FASS in the academic year of 2017-2018. A questionnaire was applied to the selected students and 168 questionnaires were taken into consideration. Exploratory Factor Analysis CFA was applied to the scale and the results were evaluated with Confirmatory Factor Analysis CFA . In KFA, the scale consisting of 15 items eight items , anxiety four items and requirement three items was collected under three factors and 61.816% of the total variance was explained. It was found to be sufficient for analysis. In the CFA, there was a high -0.76 inverse relationship between interest and anxiety; high in the same direction between interest and requirement 0.94 ; a negative -0.70 correlation was obtained between anxiety and necessity. The reliability of the scale was found to be highly reliable 0.80≤α

References

  • Akın, O., & Onat, K. (2015). Muhasebe eğitimi alan öğrencile- rin bölüm seçimini etkileyen faktörler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde bir araştırma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırma- ları Dergisi, 5(13): 243-2554.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Bulca, H., & Erem, I. (2014). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe ve finans eğitimine yönelik düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 67-94.
  • Çelenk, H., Atmaca, M., & Horasan, E. (2010). Marmara Üniversitesi’nde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe alanına bakış açılarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(33), 159-171.
  • Demir, M., & Çam, M. (2006). Muhasebe bölümü öğrencilerinin muhasebe öğreniminde başarılarını olumsuz etkileyen faktörlere ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (32), 1-11.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Ekşi, İ. H., Özçalıcı, M., & Büyükkonuklu, B. (2011). Meslek algılanmasında etkili olan faktörler: Muhasebecilik örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (52), 67-80.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erol M., & Erkan G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde bir araştırma. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 284-301.
  • Ertuğrul, İ., & Özdemir, S. (2014). Muhasebe dersi alan ön lisans ve lisans öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının tespiti: Ege bölgesinde bir uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 204-214.
  • Gençtürk, M., Demir, Y., & Çarıkçı, O. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe-finans eğitimine bakış açıları ve farkındalıkları üzerine bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 209-228.
  • Gökgöz, A., & Zeytin, M. (2012). Muhasebe mesleğinin seçilmesini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Yalova ve Bilecik İlleri Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(8), 67-85.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (3.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Ankara: Asil Yayınevi.
  • Kaytmaz-Balsarı Ç., & Aslantürk B. E. (2007). Kavram Haritaları ve Muhasebe Eğitimi, Yönetim Muhasebesi Uygulaması. XXVI. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Orhan, S., & Tazegül, A. (2013). Muhasebe öğretim programının öğrencilerin görüşmelerine göre değerlendirilmesi: meslek yüksekokullarında bir uygulama. Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 16-34.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. Elementary Education, 12(4), 938-948.
  • Özcan, İ., Ünal, G., & Helhel, F. (2009). Muhasebe programı öğrencilerinin cinsiyet ve öğretim durumunun muhasebe mesleğine yönelik tutumları ile ilişkilendirilmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41, 170-182.
  • Sayın, Ş., Yeğinboy, E., & Tektüfekçi, F. (2005). Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenci açısından ve alt yapı bakımından muhasebe ve finansman eğitiminin etkinliğinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (26), 101-108.
  • Şen, İ., Hatunoğlu, Z., & Terzi, S. (2017). Muhasebe araştırmalarında muhasebe eğitiminin yeri ve önemi: Muhasebe dergileri üzerinde bibliyometrik bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), 247-291.
  • Tepeli, Y., & Kayıhan, B. (2015). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe mesleğine bakış açılarının değerlendirilmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), 138-156.
  • Zaif, F., & Karapınar, A. (2002). Muhasebe eğitiminde değişim ihtiyacı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(3), 111-134.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Asiye Gölpek Karababa

Publication Date April 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 1

Cite

APA Gölpek Karababa, A. (2020). Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 66-77.
AMA Gölpek Karababa A. Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. April 2020;(1):66-77.
Chicago Gölpek Karababa, Asiye. “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 1 (April 2020): 66-77.
EndNote Gölpek Karababa A (April 1, 2020) Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 66–77.
IEEE A. Gölpek Karababa, “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi”, J Higher Edu Sci, no. 1, pp. 66–77, April 2020.
ISNAD Gölpek Karababa, Asiye. “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (April 2020), 66-77.
JAMA Gölpek Karababa A. Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2020;:66–77.
MLA Gölpek Karababa, Asiye. “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 1, 2020, pp. 66-77.
Vancouver Gölpek Karababa A. Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2020(1):66-77.