Research Article
BibTex RIS Cite

Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 429 - 437, 30.12.2020

Abstract

Bu çalışmada, üniversiteyi yeni kazanmış olan endüstri mühendisliği (EM) bölümü öğrencilerinin endüstri mühendisliği mesleği ile
ilgili algılarını belirlemeye yönelik bir araştırmanın sonuçları sunulmaktadır. Araştırma, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Endüstri
Mühendisliği Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. Veriler, 2015-2016 ve 2019-2020 akademik yılları arasında, beş yıl boyunca, Endüstri
Mühendisliğine Giriş (EMG) dersini alan öğrencilerden toplanmıştır. Öğrencilerin EM ile ilişkilendirdiği ilk kavram, EM ile en yakın
gördüğü meslekler ve EM mezunlarının nerelerde çalıştığını düşündükleri sorulmuş, bulguların yıllar içindeki değişimi ve daha önce EM
dersi alan ve almayan öğrencilerin algılarındaki farklılıklar gösterilmiştir.

References

  • Akar, C. (2012). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Akinlolu, M., & Haupt, T. C. (2019). Gender differences in perceptions of workplace interactions among University students’ in male-dominated work (Preprint: No. 1589). EasyChair.
  • Al Ahmar, M. A. (2012). A prototype rule-based expert system with an object-oriented database for university undergraduate major selection. In Proceeding of International Journal of Applied Information Systems (IJAIS), 1-5.

Perceptions of Freshmen Students on the Industrial Engineering Profession

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 429 - 437, 30.12.2020

Abstract

This study shows the results of the research aiming to determine the perceptions of freshmen students on the industrial engineering
profession. The research was carried out at Istanbul Technical University (ITU), Industrial Engineering (IE) Department. The data were
collected from students who took the Introduction to Industrial Engineering course for five years: between 2015-2016 and 2019-2020
academic years. Students were asked to indicate the first concept associated with IE, the professions closest to EM, and where they thought
EM graduates work. The study shows the findings over the years and the differences in their perceptions of the two groups of students who
have taken and have not taken IE courses before.

References

  • Akar, C. (2012). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Akinlolu, M., & Haupt, T. C. (2019). Gender differences in perceptions of workplace interactions among University students’ in male-dominated work (Preprint: No. 1589). EasyChair.
  • Al Ahmar, M. A. (2012). A prototype rule-based expert system with an object-oriented database for university undergraduate major selection. In Proceeding of International Journal of Applied Information Systems (IJAIS), 1-5.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Seçkin Polat

Ozgur Yanmaz

Cigdem Kadaifci

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Polat, S., Yanmaz, O., & Kadaifci, C. (2020). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 429-437.
AMA Polat S, Yanmaz O, Kadaifci C. Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları. J Higher Edu Sci. December 2020;10(3):429-437.
Chicago Polat, Seçkin, Ozgur Yanmaz, and Cigdem Kadaifci. “Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, no. 3 (December 2020): 429-37.
EndNote Polat S, Yanmaz O, Kadaifci C (December 1, 2020) Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 429–437.
IEEE S. Polat, O. Yanmaz, and C. Kadaifci, “Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları”, J Higher Edu Sci, vol. 10, no. 3, pp. 429–437, 2020.
ISNAD Polat, Seçkin et al. “Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (December 2020), 429-437.
JAMA Polat S, Yanmaz O, Kadaifci C. Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları. J Higher Edu Sci. 2020;10:429–437.
MLA Polat, Seçkin et al. “Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 10, no. 3, 2020, pp. 429-37.
Vancouver Polat S, Yanmaz O, Kadaifci C. Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):429-37.