Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Biyoloji laboratuvarı” kavramına yönelik sahip oldukları metaforik algılarını
belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilindeki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 61 fen bilgisi
öğretmen adayı oluşmaktadır. Verileri, nitel araştırma yöntemi ile elde edilen bu araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Fen bilgisi
öğretmen adaylarından, biyoloji laboratuvarına ilişkin fikirlerini belirleyebilmek için “Biyoloji laboratuvarı …… gibidir; çünkü ……”
cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan sağlanan verilere göre; fen bilgisi
öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramı ile ilgili olarak geçerli 52 farklı metafor ürettikleri ve bu metaforların taşıdıkları ortak
özellikler açısından 7 kavramsal kategori başlığı altında toplandığı görülmüştür. Veriler; bilgi edinme ve öğrenme ortamı, keşif ortamı,
üretim ortamı, araç-gereç ortamı, inceleme ortamı, eğlenceli olan ortam ve kalıcı etki yaratan ortam şeklinde sıralanan 7 kategori altında
analiz edilmiştir. Kategorilerin toplamına bakıldığında, öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarı ile ilgili olarak olumlu algılardan oluşan
metaforlar ürettikleri ve en çok “Mutfak” metaforunu (n=5) kullandıkları belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the pre-service science teachers’ metaphorical perceptions about the concept of “biology laboratory”.
The study group of the research consists of 61 pre-service science teachers studying at the Faculty of Education of a public university in
İstanbul. In this study, the data of which was obtained by the qualitative research method; the phenomenology pattern was used. Preservice
science teachers were asked to complete the sentence “Biology laboratory is like …, because …” to reveal what kind of thoughts
they had about the biology laboratory. Content analysis was used in the analysis of the data. According to the data obtained from the
research; It was observed that pre-service science teachers produced 52 different metaphors related to the concept of “biology laboratory,”
and these metaphors were collected under 7 conceptual categories in terms of their common characteristics. The data were analyzed under
7 categories, which are listed as information acquisition and learning environment, discovery environment, production environment,
equipment environment, examination environment, amusing environment and the environment with lasting effect. When looking at the
total of the categories, it was determined that pre-service science teachers produced metaphors consisting of positive perceptions about
the biology laboratory and mostly used “Kitchen” metaphor (n=5).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |