The aim of this study is to examine the predictive level of organizational power resources in higher education institutions in academicians’
perceptions of academic ostracism. In the study designed with a correlational design, data was obtained from 725 academicians using the
“Workplace Ostracism Scale” (Ferris, Brown, Berry, & Lian, 2008) and the “Organizational Power Scale” (Altınkurt & Yılmaz, 2013). The
obtained data were analysed by correlation and regression analysis. In the study, it was found that the academicians were exposed to legal
force the most, and to the coercive force the least; It was found that they experienced a low level of academic ostracism. Again, multiple
regression results showed that organizational power sources significantly predicted the academicians’ perceptions of ostracism. Among the
power sources, “coercive power” explains 16% of the variance of academic ostracism perceptions. Based on the findings, it can be said that
especially coercive power is the main source of academic ostracism
Bu çalışmanın amacı yükseköğretim kurumlarındaki örgütsel güç kaynaklarının akademisyenlerin akademik dışlanmışlık algılarını
yordama düzeyinin incelenmesidir. Korelasyonel desen kullanılarak tasarlanan çalışmada 725 akademisyenden veri elde edilmiştir.
Katılımcılar çevrimiçi örnekleme yöntemiyle belirlendi. Çalışmada veriler, İşyerinde Dışlanma Ölçeği ve Örgütsel Güç Ölçeği kullanılarak
elde edilmiştir. Elde edilen veriler korelasyon ve regresyon analizleri ile çözümlenmiştir. Çalışmada akademisyenlerin en çok yasal güce,
en az ise zorlayıcı güce maruz kaldıkları; düşük seviyede akademik dışlanma yaşadıkları saptanmıştır. Yine çoklu regresyon sonuçları,
örgütsel güç kaynaklarının akademisyenlerin dışlanma algılarını anlamlı olarak yordadığını göstermektedir. Güç kaynaklarından “zorlayıcı
güç” akademik dışlanma algıları varyansının %16’sını açıklamaktadır. Bulgulara dayanarak, özellikle zorlayıcı gücün akademik dışlanmanın
temel kaynağı olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |