In this study, it is aimed to examine the attitudes of students’ studying in an accredited nursing department towards accreditation in
undergraduate education. This cross - sectional study was conducted on the first, second, third and fourth grade n = 488 students studying
in the Nursing Department of Trakya University Faculty of Health Sciences between November and December 2019. The research data
were collected by the “Questionnaire Form erek which was prepared by the researchers. Descriptive statistics and chi-square were used
in the evaluation of the data. The mean age of the students was 20.1 ± 1.5 and 82.2% were female. The study has found that 92.6% of
the students heard accreditation, 84.0% of the students heard at the school or course, 81.4% knew accreditation, 91.4% of those who
knew accreditation also knew that the nursing department is accredited. It has been also found that 96.9% of nursing students think that
accreditation positively affect the image and quality of a department, 96.5% of them think that accreditation contribute to change the
educational experience of students, 91.8% of them think that accreditation helps students’ communication and problem solving skills
evaluation. While most nursing department students have heard and know accreditation, most of them have learned it at the school/
course. The accredited nursing department students think that the nursing department requires accreditation, and that accreditation has a
positive effect on the image and quality of a department
Bu çalışmada, akredite olan bir hemşirelik bölümünde eğitim alan öğrencilerin lisans eğitiminde akreditasyona yönelik düşüncelerini
incelemek amaçlanmıştır. Kesitsel tipteki bu araştırma, Kasım-Aralık 2019 tarihleri arasında Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümü’nde eğitim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf n=488 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından
literatür incelenerek oluşturulan “Anket Formu” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik ve ki-kare testi
kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,1±1,5 olup %82,2’sinin cinsiyeti kadındır. Öğrencilerin %92,6’sının akreditasyonu duyduğu,
akreditasyonu duyanların %84,0’ının okul veya dersten duyduğu, %81,4’ünün akreditasyonu bildiği, akreditasyonu bilenlerin %91,4’ünün
hemşirelik bölümünün akredite olduğunu bildiğini ifade ettiği bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerinin %96,9’unun akreditasyonun bir
bölümün imajını ve kalitesini olumlu yönde etkilediğini, %96,5’inin akreditasyonun öğrencilerin eğitim deneyimlerini olumlu yönde
değiştirmeye katkıda bulunduğunu, %91,8’inin akreditasyonun öğrencilerin iletişim ve problem çözme becerilerini eğitim hayatları
boyunca değerlendirmeyi sağladığını düşündüğü belirlenmiştir. Akredite olan hemşirelik bölümü öğrencilerinin çoğu akreditasyona
ilişkin bilgiyi okul/dersten öğrenmiştir. Öğrenciler hemşirelik bölümünün akreditasyon gerektiren bir bölüm olduğunu ve akredite olan
bir bölümün imajını ve kalitesini olumlu yönde etkilediğini düşünmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |