With this research, it is aimed to reveal the reflections of the digital game-based learning environment. The study group of the research
consists of 28 mathematics teacher candidates studying at a state university. In the research conducted within the scope of the case study,
the data were collected through worksheets used in the process of playing digital games, the opinion form for the games and observations.
The research constitutes the 3 week part of the Teaching Mathematics by Game course, which is conducted for 14 weeks, 2 hours
theoretical per week. In the designed learning environment, digital games were introduced to pre-service teachers, they were asked to
play the games, take notes regarding the game during the game play, and reveal the mathematical results behind the games. After the game
activities, teacher candidates were asked to evaluate the games. The data obtained were evaluated qualitatively and the thinking styles of
the teacher candidates in the process of playing games and their views on games were presented with direct quotes and screenshots. The
findings of the research revealed that the designed learning environment offers prospective teachers unique opportunities to think about
mathematically strong contexts and to experience different methods of teaching and learning mathematics. The learning environment
provided opportunities for teacher candidates to get to know, play, and understand and evaluate the mathematics behind the games, as
well as discuss, think and collaborate in a meaningful context. In the study, it was concluded that educational digital games can become a
powerful tool and an effective learning environment for learners, and prospective teachers need a radical approach that makes mathematics
teaching interesting.
Bu araştırma ile dijital oyun tabanlı öğrenme ortamından yansımaların ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir
devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 28 matematik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Özel durum çalışması kapsamında yürütülen
araştırmada veriler dijital oyunların oynanması sürecinde kullanılan çalışma yaprakları, oyunlara yönelik görüş formu ve gözlemler
yolu ile toplanmıştır. Araştırma haftada 2 saat teorik olmak üzere 14 hafta yürütülen Oyunla Matematik Öğretimi dersinin 3 haftalık
bölümünü oluşturmaktadır. Tasarlanan öğrenme ortamında dijital oyunlar öğretmen adaylarına tanıtılmış, oyunları oynamaları, oyun
oynama sürecinde oyuna yönelik notlar tutmaları ve oyunların arkasındaki matematiksel sonuçları ortaya çıkarmaları istenmiştir. Oyun
etkinliklerinden sonra öğretmen adaylarından oyunları değerlendirmeleri istenmiştir. Elde edilen veriler nitel olarak değerlendirilerek,
öğretmen adaylarının oyun oynama sürecindeki düşünme biçimleri ve oyunlara yönelik görüşleri doğrudan alıntılar ve ekran görüntüleri
ile sunulmuştur. Araştırma bulguları tasarlanan öğrenme ortamının öğretmen adaylarına matematiksel açıdan güçlü bağlamlar hakkında
düşünme ve matematiğin öğretilmesi ve öğrenilmesi hakkında farklı yöntemleri deneyimleme açısından eşşiz fırsatlar sunduğunu ortaya
koymuştur. Öğrenme ortamı öğretmen adaylarına oyunları tanıma, oynama ve oyunların ardındaki matematiği anlama ve değerlendirme
imkânı yanında anlamlı bir bağlam içinde tartışma, düşünme ve işbirliği için fırsatlar sunmuştur. Araştırmada eğitici dijital oyunların
öğrenenler için güçlü bir araç ve etkili bir öğrenme ortamı hâline gelebileceği ve öğretmen adaylarının matematik öğretimini ilgi çekici
kılan radikal bir yaklaşıma ihtiyaç duydukları sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |