The purpose of this study is to examine the research on faculty members as one of the central subjects of Turkish higher education research
based on data from 256 articles, master’s and doctoral theses between 2015 and 2019. An analytical framework was used to review and
classify the information on research and researchers, the object of study, and the object of knowledge. Turkish higher education research
on faculty members was mainly published in the form of articles in peer-reviewed journals in Turkish. The primary objects of study
were about the islands of teaching and learning, policy studies, identity development, institutional research, and the scholarships of
discovery and teaching. As for the object of knowledge, Turkish higher education research on faculty members was found to be descriptive.
Quantitative studies employed parametric tests for research data based on the target population and simple random sampling with a
maximum of 400 respondents. The qualitative studies used interviews and content analysis for data collection and analysis. Establishing
structures focusing on systematic and long-term research on faculty around the issues such as recruitment, career, and post-career stages
was among the recommendations of the paper.
Bu araştırma 2015-2019 yılları arasında yayımlanan 256 bilimsel makale/tez verisi üzerinden Türk yükseköğretim araştırmalarının öznesi
olarak öğretim üyelerine odaklanan çalışmaları incelemeyi amaçlamaktadır. Elde edilen verileri gözden geçirmek ve sınıflandırmak üzere
araştırma ve araştırmacılar hakkında genel bilgi, çalışma nesnesi ve bilgi nesnesi unsurlarına dayalı analitik bir çerçeve kullanılmıştır.
Öğretim üyelerine odaklanan Türk yükseköğretim araştırmalarının ağırlıklı olarak Türkçe hakemli dergilerdeki akademik makalelerde ele
alındığı tespit edilmiştir. Birincil çalışma konuları, öğretme ve öğrenme, politika çalışmaları, kimlik geliştirme ve kurumsal araştırma ile
ilgili temalar ve araştırma ve öğretim alanlarını kapsamaktadır. Bilgi nesnesi açısından öğretim üyelerine odaklanan Türk yükseköğretim
çalışmalarının betimleyici bir özelliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Nicel çalışmalarda maksimum 400 katılımcı ile birlikte parametrik
testler ile kendini örnekleyen evren ve basit tesadüfi örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Nitel araştırmalar, veri toplamak için
görüşmelerden ve analiz yöntemi olarak içerik analizinden yararlanmıştır. Çalışma öğretim üyelerinin sadece akademik çıktılarına değil,
seçimlerine, kariyer süreçlerine ve emeklilik süreçleri gibi uzun dönemli periyodik ve sürdürülebilir araştırma yapıları kurgulanması gibi
önerilerle tamamlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |