After the World Health Organization (WHO) declared the COVID-19 epidemic as a pandemic, face-to-face education was suspended,
and schools were closed in the world. In many countries, as of March 2020, urgent distance education has been started in order not to
interrupt educational activities. This situation has caused various effects on faculty members, institutions, and students. In this study, the
views of academics working in the faculty of education on the COVID-19 epidemic were examined. There are 13 academicians in the study
and it is conducted using the phenomenological study, which is one of the qualitative research designs. The maximum sampling technique
was used to reveal common points and wide-ranging patterns related to the study group. After obtaining the necessary permissions for the
study, the data were collected. Semi-structured interview forms prepared as a result of expert opinions were used to collect data. The data
collected from the study group were analyzed with the content analysis approach. As a result of the analysis of the data obtained from the
research, it was seen that the views of the academicians on the COVID-19 pandemic formed three themes: the effects on education, the
effects on the functioning of the university, and the effects on the success of the university.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) COVID-19 salgınını pandemi olarak ilan ettikten sonra ülkemizle birlikte küresel boyutta alınan kararların
ardından yüz yüze eğitime ara verilerek okullar kapatılmıştır. Dünyanın birçok ülkesinde Mart 2020 itibariyle eğitim faaliyetlerinin
aksamaması adına acil uzaktan eğitime geçilmiştir. Bu durum öğretim üyesi, kurum ve öğrenciler üzerinde çeşitli etkilere neden
olmuştur. Bu çalışmada eğitim fakültesinde görevli akademisyenlerin COVID-19 salgınına ilişkin görüşleri incelenmiştir. Nitel araştırma
desenlerinden olan olgubilim çalışması ile yapılan çalışmada 13 tane akademisyen yer almaktadır. Çalışma grubuna ilişkin ortak noktalar
ve geniş çaplı örüntülerin ortaya çıkarılması için maksimum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmaya ilişkin gerekli izinler alındıktan
sonra veriler toplanmaya başlanmıştır. Verilerin toplanması için uzman görüşleri sonucunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme
formları kullanılmıştır. Çalışma grubundan toplanan veriler içerik analizi yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin
analiz edilmesi sonucunda akademisyenlerin COVID-19 pandemisine ilişkin görüşlerinin eğitime etkileri, üniversitedeki işleyişe etkileri
ve üniversite başarısına etkileri olmak üzere üç tema oluşturduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |