This study aimed to examine how elementary mathematics teachers establish mathematical connections in the teaching process in order to
investigate in-class reflections of their views on the types of mathematical connections. A case study design using a qualitative paradigm was
adopted for the study, which was conducted with six elementary mathematics teachers working in different public schools. Teachers were told that they were free as to the subject, content, or method of instruction, and it was emphasized that they could conduct their classes
normally. Data collected through semi-structured interviews and classroom observations were analyzed using descriptive and content
analysis techniques. Findings revealed that all of the teachers expressed their views on how to connect mathematics within itself and with
real-life in their teaching, while only three teachers mentioned how to make connections between different representations. On the other
hand, while in-class reflections of connecting mathematics within itself were observed in the lessons of all teachers, connections with other
disciplines were used by only two teachers in the lessons. In addition, although it was mentioned in the interviews, in-class reflections
on the types of connecting mathematics with other disciplines, connecting mathematics with real-life, and connecting mathematics
with different representations were not seen in the lessons of four teachers, while it was seen that the type of connecting mathematics
with different representations was used by three teachers in their lessons, although it was not mentioned in these interviews. Practical
suggestions for pedagogy and future research were also identified.
Mathematical connections Types of mathematical connections In-class reflections Elementary mathematics teachers Mathematics education
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel ilişkilendirme türleri hakkındaki görüşlerinin sınıf içi
uygulamalara yansımalarını belirlemek için ders öğretim sürecinde matematiksel ilişkilendirmeleri nasıl yaptıklarını incelemektir. Farklı
devlet okullarında görev yapan altı ilköğretim matematik öğretmeni ile yürütülen bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Öğretmenlere dersin konusu, içeriği veya yöntemi hakkında serbest oldukları belirtilmiş derslerini normal akışında
işleyebilecekleri vurgulanmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler ve sınıf içi gözlemler kullanılmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, matematiğin kendi içinde ve
günlük yaşamla ilişkilendirilmesi türlerinin öğretim ortamlarında nasıl yapılacağına dair tüm öğretmenlerin görüş bildirdiği, matematiğin
farklı temsillerle ilişkilendirilmesi türünde ise sadece üç öğretmenin yorum yaptığı ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan, matematiğin kendi
içinde ilişkilendirilmesi türünün sınıf içi yansıması tüm öğretmenlerin ders anlatım süreçlerinde gözlemlenirken matematiğin diğer
bilim dallarıyla ilişkilendirilmesi türünün ise sadece iki öğretmen tarafından ders anlatım esnasında kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca
görüşmelerde bahsedilmesine rağmen matematiğin diğer bilim dallarıyla ilişkilendirilmesi, matematiğin günlük yaşamla ilişkilendirilmesi
ve matematiğin farklı temsillerle ilişkilendirilmesi türlerinin sınıf içi yansımaları dört öğretmende görülmezken, bu görüşmelerde dile
getirilmemesine rağmen matematiğin farklı temsillerle ilişkilendirilmesi türünün ise üç öğretmen tarafından ders anlatım süreçlerinde
kullanıldığı görülmüştür. Alanyazın çerçevesinde sonuçlar tartışılmış, uygulama ve gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur
matematiksel ilişkilendirme matematiksel ilişkilendirme türleri sınıf içi yansımalar ilköğretim matematik öğretmenleri matematik eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |