Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Suitability of the Turkish Education Undergraduate Program for Distance Education by Academicians and Teacher Candidates

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 424 - 435, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1103080

Abstract

The aim of this study is to evaluate the distance education used in the Turkish Education undergraduate program during the Covid-19
epidemic, within the framework of the opinions of the academicians working in the Department of Turkish Education and Turkish
teacher candidates who take these courses through distance education, in terms of compulsory field education courses. In the study,
phenomenology, one of the qualitative research approaches, was preferred. In the study, the data were collected with the “Field Education
Course Evaluation Form (AEDDF)” developed by the researchers. The collected data were presented in tables by subjecting the content analysis technique and interpreted based on the tables. The findings obtained in the study indicate that theoretical courses are suitable
for distance education and applied courses are suitable for face-to-face education; Distance education is disadvantageous when it comes
to teaching and it is advantageous in terms of attendance; that various content preparation programs are used in distance education; that
the materials used in distance education are prepared in accordance with the principles of material preparation; It has been revealed that
various applications are applied to increase the participation of students in the course in distance education and that the measurement
and evaluation methods used through distance education are not suitable for measuring real knowledge and skills. Based on these results,
suggestions were presented to YÖK, universities and researchers

References

  • Alan, Y., & Can, F. (2021). Covid-19 salgını döneminde öğretmen olmak: Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (72), 541-562.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. BEÜ SBE Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzatan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe Eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel , F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye'de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canatar, S. K., & Balcı, A. (2021). Salgın döneminde uzaktan Türkçe öğretimi: öğretmen görüşleri kapsamında bir değerlendirme. Karamanoğlu Mehmet Bey Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel Sayı), 55-65.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 95-112.
  • Durak, G., Çankaya, S., & İzmirli, S. (2020). Covid-19 pandemi döneminde Türkiye'deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809.
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden Türk Dili dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 1001-1027.
  • Kaplan, K., & Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (Covid-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe Eğitimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 233-258.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., & Karacaoğlu, M. (2021). Türkçe dersi özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 993-1011.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55-83.
  • Kumandaş Öztürk, H. (2019). Araştırma modelleri ve türleri. K. Yılmaz, & R. Arık içinde, Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 75-100).Pegem Akademi.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Nobel Akademik.
  • Miles, M., & Huberman, A. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis. Sage.
  • OECD. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD Publishing. https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_harward.pdf adresinden alındı.
  • Özer, S., & Turan, E. (2021). Öğretmen adaylarının Covid-19 nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies-Education, 16(2), 1049-1068.
  • Özgül, E., Ceran, D., & Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapılan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 395-412.
  • Sarıçam, İ., Özdoğan, Ü., & Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim bünyesindeki Türkçe dersinin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish studies-Education, 15(4), 2943-2959.
  • Seçer, İ., & Ulaş, S. (2019). D. M. Mertens içinde, Eğitim ve psikollojide araştırma ve değerlendirme (E. Ay, Çev., s. 241-278). Anı.
  • Şen, Ö., & Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan öğretime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası 3D Yazıcı Teknolojileri ve Dijital Endüstri Dergisi, 4(3), 239-252.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Tut, E., & Kesten, A. (2020). Korona virüs sürecinde uzaktan eğitim: Temel Eğitim Bölümü öğretim elemanlarının görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(6), 4507-4524.
  • Türküresin, H. E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarını öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 597-618.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • WHO. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
  • Yurdakal, İ. H., & Susar Kırmızı, F. (2021). Covid-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.

Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 424 - 435, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1103080

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Covid-19 salgını sürecinde Türkçe Eğitimi lisans programında kullanılan uzaktan eğitimin Türkçe Eğitimi Ana Bilim
Dalı’nda görev yapan akademisyenler ve bu dersleri uzaktan eğitimle alan Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri çerçevesinde zorunlu
alan eğitimi dersleri özelinde değerlendirilmesidir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim tercih edilmiştir. Çalışmada
veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Alan Eğitimi Dersleri Değerlendirme Formu (AEDDF)” ile toplanmıştır. Toplanan veriler
içerik analizi tekniğine tabi tutularak tablolarda sunulmuş ve tablolardan hareketle yorumlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular teorik
derslerin uzaktan eğitime, uygulamalı derslerin yüz yüze eğitime uygun olduğunu; uzaktan eğitimin ders işleme durumu söz konusu
olduğunda dezavantajlı, derse devam durumu açısından ise avantajlı olduğunu; uzaktan eğitimde çeşitli içerik hazırlama programlarından
faydalanıldığını; uzaktan eğitimde kullanılan materyallerin materyal hazırlama ilkelerine uygun olarak hazırlandığını; uzaktan eğitimde
öğrencilerin derse katılımını artırmak için çeşitli uygulamalara başvurulduğunu ve uzaktan eğitim yoluyla kullanılan ölçme ve değerlendirme
yöntemlerinin gerçek bilgi ve becerileri ölçmek için elverişli olmadığını ortaya koymuştur. Bu sonuçlardan hareketle YÖK’e, üniversitelere
ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur

References

  • Alan, Y., & Can, F. (2021). Covid-19 salgını döneminde öğretmen olmak: Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (72), 541-562.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. BEÜ SBE Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzatan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe Eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel , F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye'de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canatar, S. K., & Balcı, A. (2021). Salgın döneminde uzaktan Türkçe öğretimi: öğretmen görüşleri kapsamında bir değerlendirme. Karamanoğlu Mehmet Bey Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel Sayı), 55-65.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(Özel Sayı), 95-112.
  • Durak, G., Çankaya, S., & İzmirli, S. (2020). Covid-19 pandemi döneminde Türkiye'deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809.
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden Türk Dili dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 1001-1027.
  • Kaplan, K., & Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (Covid-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe Eğitimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 233-258.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., & Karacaoğlu, M. (2021). Türkçe dersi özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 993-1011.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55-83.
  • Kumandaş Öztürk, H. (2019). Araştırma modelleri ve türleri. K. Yılmaz, & R. Arık içinde, Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 75-100).Pegem Akademi.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Nobel Akademik.
  • Miles, M., & Huberman, A. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis. Sage.
  • OECD. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD Publishing. https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_harward.pdf adresinden alındı.
  • Özer, S., & Turan, E. (2021). Öğretmen adaylarının Covid-19 nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies-Education, 16(2), 1049-1068.
  • Özgül, E., Ceran, D., & Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapılan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 395-412.
  • Sarıçam, İ., Özdoğan, Ü., & Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim bünyesindeki Türkçe dersinin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish studies-Education, 15(4), 2943-2959.
  • Seçer, İ., & Ulaş, S. (2019). D. M. Mertens içinde, Eğitim ve psikollojide araştırma ve değerlendirme (E. Ay, Çev., s. 241-278). Anı.
  • Şen, Ö., & Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan öğretime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası 3D Yazıcı Teknolojileri ve Dijital Endüstri Dergisi, 4(3), 239-252.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Tut, E., & Kesten, A. (2020). Korona virüs sürecinde uzaktan eğitim: Temel Eğitim Bölümü öğretim elemanlarının görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(6), 4507-4524.
  • Türküresin, H. E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarını öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 597-618.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • WHO. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
  • Yurdakal, İ. H., & Susar Kırmızı, F. (2021). Covid-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Fetullah Uyumaz 0000-0002-0274-8640

Derya Yücel Çetin 0000-0001-7608-5926

Publication Date August 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Uyumaz, F., & Yücel Çetin, D. (2022). Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(2), 424-435. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1103080
AMA Uyumaz F, Yücel Çetin D. Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. August 2022;12(2):424-435. doi:10.5961/higheredusci.1103080
Chicago Uyumaz, Fetullah, and Derya Yücel Çetin. “Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler Ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, no. 2 (August 2022): 424-35. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1103080.
EndNote Uyumaz F, Yücel Çetin D (August 1, 2022) Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 2 424–435.
IEEE F. Uyumaz and D. Yücel Çetin, “Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi”, J Higher Edu Sci, vol. 12, no. 2, pp. 424–435, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1103080.
ISNAD Uyumaz, Fetullah - Yücel Çetin, Derya. “Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler Ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/2 (August 2022), 424-435. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1103080.
JAMA Uyumaz F, Yücel Çetin D. Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12:424–435.
MLA Uyumaz, Fetullah and Derya Yücel Çetin. “Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler Ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 12, no. 2, 2022, pp. 424-35, doi:10.5961/higheredusci.1103080.
Vancouver Uyumaz F, Yücel Çetin D. Türkçe Eğitimi Lisans Programının Uzaktan Eğitime Uygunluğunun Akademisyenler ve Öğretmen Adayları Tarafından Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12(2):424-35.