The aim of this study is to evaluate the distance education used in the Turkish Education undergraduate program during the Covid-19
epidemic, within the framework of the opinions of the academicians working in the Department of Turkish Education and Turkish
teacher candidates who take these courses through distance education, in terms of compulsory field education courses. In the study,
phenomenology, one of the qualitative research approaches, was preferred. In the study, the data were collected with the “Field Education
Course Evaluation Form (AEDDF)” developed by the researchers. The collected data were presented in tables by subjecting the content analysis technique and interpreted based on the tables. The findings obtained in the study indicate that theoretical courses are suitable
for distance education and applied courses are suitable for face-to-face education; Distance education is disadvantageous when it comes
to teaching and it is advantageous in terms of attendance; that various content preparation programs are used in distance education; that
the materials used in distance education are prepared in accordance with the principles of material preparation; It has been revealed that
various applications are applied to increase the participation of students in the course in distance education and that the measurement
and evaluation methods used through distance education are not suitable for measuring real knowledge and skills. Based on these results,
suggestions were presented to YÖK, universities and researchers
Turkish education Distance education Covid-19 epidemic Academician opinion Teacher candidate opinion
Bu çalışmanın amacı, Covid-19 salgını sürecinde Türkçe Eğitimi lisans programında kullanılan uzaktan eğitimin Türkçe Eğitimi Ana Bilim
Dalı’nda görev yapan akademisyenler ve bu dersleri uzaktan eğitimle alan Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri çerçevesinde zorunlu
alan eğitimi dersleri özelinde değerlendirilmesidir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim tercih edilmiştir. Çalışmada
veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Alan Eğitimi Dersleri Değerlendirme Formu (AEDDF)” ile toplanmıştır. Toplanan veriler
içerik analizi tekniğine tabi tutularak tablolarda sunulmuş ve tablolardan hareketle yorumlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular teorik
derslerin uzaktan eğitime, uygulamalı derslerin yüz yüze eğitime uygun olduğunu; uzaktan eğitimin ders işleme durumu söz konusu
olduğunda dezavantajlı, derse devam durumu açısından ise avantajlı olduğunu; uzaktan eğitimde çeşitli içerik hazırlama programlarından
faydalanıldığını; uzaktan eğitimde kullanılan materyallerin materyal hazırlama ilkelerine uygun olarak hazırlandığını; uzaktan eğitimde
öğrencilerin derse katılımını artırmak için çeşitli uygulamalara başvurulduğunu ve uzaktan eğitim yoluyla kullanılan ölçme ve değerlendirme
yöntemlerinin gerçek bilgi ve becerileri ölçmek için elverişli olmadığını ortaya koymuştur. Bu sonuçlardan hareketle YÖK’e, üniversitelere
ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |