There are about 3000 science centers in the world. Hundreds of millions of people visit these science centers every year. A significant
portion of these visitors are school-age children. Science centers are not only a formal learning environment that can be used in various
courses at every level from pre-school education to university but also informal learning environments that can be considered within the
scope of lifelong learning. However, it is seen that the content related to social sciences is given a very little place in the existing science
centers. This situation causes the perception of science in society to be formed incompletely or incorrectly, and at the same time, it is
not possible to benefit from these places sufficiently in the courses related to different social sciences. In this context, the research aims Yuto
determine the views of teachers on science, science centers, and social sciences and to reveal their thoughts on how social sciences
can be integrated into science centers. Phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group
of the research consists of 25 teachers from social studies, history, geography, Turkish language and literature, philosophy group, and
Turkish branches working in secondary school, social sciences high school, science, and art center, science, and Anatolian high schools.
The criterion sampling method was used in the determination of the study group, and the main criterion sought for the participants was
that they visited the science center with their students. Semi-structured interviews were used as a data collection tool in the research. The
data were analyzed by descriptive and content analysis, one of the qualitative data analysis techniques. The findings were interpreted with
a holistic description and supported by direct quotations from the participants. As a result of the research, it has been determined that the
participants think that social sciences are not given enough value in Turkey, that the content related to social sciences is not included in the
science centers, and that the existing science centers can be rearranged with the content of social sciences.
1919B012000578
Dünyada yaklaşık 3000 bilim merkezi bulunmaktadır. Bu bilim merkezlerini her yıl yüzlerce milyon kişi ziyaret etmektedir. Bu
ziyaretçilerin önemli bir kısmını ise okul çağındaki çocuklar oluşturmaktadır. Bilim merkezleri okul öncesi eğitimden yükseköğretime
kadar her kademede yer alan çeşitli derslerde yararlanılabilecek formal bir öğenme ortamı olduğu gibi hayat boyu öğrenme kapsamında
ele alınabilcek informal öğrenme ortamlarından da biridir. Ancak mevcut bilim merkezlerinde sosyal bilimlere ilişkin içeriklere çok az yer
verildiği görülmektedir. Bu durum ise toplumda bilim algısının eksik veya yanlış şekilde oluşmasına aynı zamanda farklı sosyal bilimlere
ilişkin derslerde bu mekânlardan yeterince yararlanamamasına neden olmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı öğretmenlerin bilim,
bilim merkezi ve sosyal bilimlere ilişkin görüşlerini tespit etmek ve bilim merkezlerine sosyal bilimlerin nasıl entegre edilebileceğine ilişkin
düşüncelerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu ortaokul, sosyal bilimler lisesi, bilim ve sanat merkezi, fen ve anadolu liselerinde görev yapmakta olan sosyal bilgiler, tarih,
coğrafya, Türk dili ve edebiyatı, felsefe grubu, Türkçe branşlarından 25 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde
ölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmış, katılımcılarda aranan temel ölçüt ise bilim merkezini öğrencileriyle birlikte ziyaret etmiş
olmasıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmıştır. Veriler nitel veri analiz tekniklerinden
betimsel ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular bütüncül bir betimlemeyle yorumlanmış ve katılımcılardan edinilen doğrudan
alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların, Türkiye’de sosyal bilimlere yeterince değer verilmediğini, bilim
merkezlerinde sosyal bilimlere ilişkin içeriklere içeriklerin bulunmadığını, hâlihazırdaki bilim merkezlerinin sosyal bilimler içerikleriyle
yeniden düzenlenebileceğini düşündükleri tespit edilmiştir.
TÜBİTAK BİDEB
1919B012000578
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012000578 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |