düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde farklı vakıf üniversitelerinde, 2021-2022 eğitim öğretim yılında
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde aktif öğrenim gören 220 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir
çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği (AYKÖ); Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği
(BAYTÖ) ile öğrenci demografik bilgi ve tanıtım formu kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, BAYTÖ ortalama puanı kadınlarda
114,76±15,29; erkeklerde 107,22±15,99 olarak bulunmuştur, cinsiyet açısından aralarında anlamlı olarak fark bulunmamıştır (t=2,921,
p=0,004).
Bilimsel araştırma yapmaya istekli olan (117,40±14,58) ve bilimsel toplantılara katılan (116,08±15,64) öğrencilerin, isteksiz
(104,24±14,26) ve katılmayan (109,00±14,89) öğrencilere göre BAYTÖ puanları anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur (p=0,001).
Okudukları sınıf seviyesine göre incelendiğinde BAYTÖ ortalamaları arasında istatistiksel anlamlı fark saptanmamıştır (f=1,336, p=0,26).
Kaygı düzeylerine bakıldığında bilimsel araştırma yapmaya istekli öğrencilerin (41(13-59)) isteksizlere (37(17-49)) göre, düzenli
bilimsel dergi takip eden öğrencilerin (42(18-55)) etmeyenlere göre (39(17-56)) AYKÖ puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı
fark bulunmuştur (p=0,01). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği puanlaması okudukları sınıf seviyesine göre incelendiğinde, sınıfların kaygı
düzeyleri arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür(p<0,001). Ayrıca BAYTÖ ile AYTÖ arasında pozitif yönde düşük düzeyde (r=0,15;
p=0,026) korelasyon bulunmuştur. Araştırma sonucunda fizyoterapi öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygılarının ve
tutumlarının orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.
Tübitak 2209A 2021/2. Dönem
The aim of this study was to determine the attitudes and anxiety levels of students in the Department of Physiotherapy and Rehabilitation
towards scientific research. The sample of the study consisted of 220 undergraduate students who were actively studying in the Department
of Physiotherapy and Rehabilitation in the academic year 2021-2022 in different universities in Istanbul, whose language of instruction
was Turkish or English. It is a descriptive and cross-sectional study. Research Anxiety Scale(RAS); Attitude Towards Scientific Research
Scale (ATSRS) and student demographic information and introduction form were used as data collection tools. According to the results of
the study, the mean score of the ATSRS was 114.76±15.29 for females and 107.22±15.99 for males, and there was no significant difference
between them in terms of gender (t=2.921, p=0.004). The students who were willing to do scientific research (117.40±14.58) and
participated in scientific meetings (116.08±15.64) had significantly higher scores on the ATSRS than the students who were unwilling
(104.24±14.26) and did not participate (109.00±14.89) (p=0.001). Analyses according to the grade level of the students, no statistically
significant difference was found between the mean scores of ATSRS (f=1.336, p=0.26). When the anxiety levels were analysed, it was
found that students who were willing to do scientific research (41(13-59)) were statistically significant different from those who were
unwilling (37(17-49)) and students who regularly followed scientific journals (42(18-55)) were significantly different from those who
did not (39(17-56)) (p=0.01). When the scoring of the Research Anxiety Scale was analysed according to the grade level of students, it
was seen that there was a significant difference between the anxiety levels of the grades (p<0.001). In addition, a low positive correlation
(r=0.15; p=0.026) was found between ATSRS and RAS. As a result of the study, it was concluded that physiotherapy students’ anxiety and
attitudes towards scientific research were at a moderate level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |