Ön Lisans Fizyoterapi Programı Öğrencilerinin Fizyoterapi Uygulamaları Hakkındaki Bilgi Düzeyinin Belirlenmesi
Year 2024,
Volume: 14 Issue: 1, 101 - 107, 30.04.2024
Ayşe Nur Oymak Soysal
,
Şule Şimşek
,
Müge İçelli
Abstract
Bu çalışmanın amacı Pamukkale Üniversitesi Terapi ve Rehabilitasyon Bölümü Ön Lisans Fizyoterapi Programlarına yerleşen öğrencilerin
fizyoterapi uygulamaları konusunda bilgi düzeylerinin belirlenmesidir.
Çalışmaya Pamukkale Üniversitesi Sarayköy Meslek Yüksekokulu ve Denizli Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Terapi ve Rehabilitasyon
Bölümü fizyoterapi programına yeni kayıt yapmış ve 18-25 yaş aralığında olan 101 öğrenci katıldı. Katılımcıların demografik verileri (yaş,
cinsiyet, eğitim durumu) ve fizyoterapi uygulamaları hakkındaki bilgi düzeyi araştırmacılar tarafından hazırlanan bir form kullanılarak
kaydedildi.
Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin %71.3’ü fizyoterapi uygulamalarının kimin tarafından yapıldığını bilmektedir. Ancak öğrencilerin
büyük çoğunluğunun fizyoterapinin kullanım amaçları, fizyoterapi ünitelerinin içeriği ve fizyoterapi hizmetinin alınabileceği yerler
hakkındaki bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu görülmüştür. Öğrencilerin %51.49’unun bilgi kaynağı olarak interneti tercih ettiği tespit
edilmiştir.
Çalışmamız Terapi ve Rehabilitasyon Bölümü Ön Lisans Fizyoterapi Programı öğrencilerinin mesleki uygulama alanları, kapsamı ve
etkilerini, fizyoterapi hizmeti alınabilecek yerler ve fizyoterapinin içeriği konusunda yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıklarını göstermiştir.
Öğrencilerin edindikleri bilgilere daha çok internetten ulaştıkları görülmüş bu sebeple; internet üzerinden yapılan meslek tanıtımlarının
önemi vurgulanmıştır.
Ethical Statement
Çalışma için Pamukkale Üniversitesi Girişimsel olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 15.11.2022 tarih ve 16 sayılı karar numarası ile etik onay alınmıştır.
Supporting Institution
Destekleyen kurum yoktur.
References
- Arun, B., Illakiya, Pavithra, Amsa, Preetha, M. E., & Akila. (2021).
Knowledge about physiotherapy profession among high school
students. Jurnal Proteksi Kesehatan, 10(2), 78-83.
- Doğan, K., Esen, D. H., Ayhan, D. T., & Özsoy, O. (2021). Fizyoterapi
programı ön lisans öğrencilerinde mesleki uygulama dersinin
verimliliği: Kapadokya Üniversitesi örneği. Batman Üniversitesi
Yaşam Bilimleri Dergisi,11(1), 57-66.
- Erdem, A., & Bilge, F. (2008). Meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan
inançlar ölçeği- lise öğrencileri için akılcı olmayan inançlar
ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danısma ve Rehberlik
Dergisi, 3(29), 95-114.
- Erel, S., Taşvuran Horata, E., Cavlak, U., Çınar, M. A., Soysal Tomruk,
M., Katırcı Kırmacı, Z. İ., … & Algun, ZC. (2019). Türkiye’de
lisans eğitimi veren fizyoterapi ve rehabilitasyon okullarındaki
son sınıf öğrencilerinin mesleki farkındalık düzeylerinin
değerlendirilmesi. Turk J Physiother Rehabil, 30(3), 199-205.
doi: 10.21653/tjpr.665205
- Günal, A., Erol, E., Geboloğlu, N., Sözlü, U., & Demirtürk, F. (2021).
Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü birinci sınıf öğrencilerinin
mesleki farkındalık düzeylerinin tanımlanması. TOGÜ Sağlık
Bilimleri Dergisi,1(1), 11-20.
- Hachimatsu, K., Hirata, N., & Umezaki, M. A. (1998) Survey of
saga high school students’ awareness of physiotherapy. J
JpnPhysTher Assoc, 25, 98.
- Işık, M. F., Tokgöz, L., & Işık, Z. (2022). Öğrencilerin kariyerleri ile
ilgili karar verme süreçlerinde kariyer günleri etkinliklerinin
rolü: Atatürk üniversitesi turizm fakültesi örneği. Journal
of Humanities and Tourism Research, 12(2), 300-316. DOI:
10.14230/johut1214
- Jain, R., Menezes, R. G., Chawla, P, Padubidri, R. J., Kotian, S., &
Jain, A. (2011). Career choice among physiotherapy students
at Mangalore, India. JCDR, 5, 344-346.
- Kapadokya Üniversitesi. (2021). Fizyoterapi (Fizik Tedavi) Teknikeri.
https://kapadokya.edu.tr/akademik/kapadokya-meslekyuksekokulu/
fizyoterapi (30 Eylül 2023)
- Kavuncu, V., & Evcik, D. (2004) Physiotherapy in Rheumatoid
Arthritis. MedGenMed, 6(2), 3.
Kulaber, A., Yılmaz, H., & Yavuzer, M. G., (2019). Kronik bel
ağrılı hastalarda fizyoterapi uygulamalarının etkinliği. Haliç
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 17-28.
- Kunduracılar, Z., Akbaş, E., Büyükuysal, Ç., Biçki, D., & Erdem, EU.
(2012). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinde
mesleki farkındalığın değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve
Bilim Dergisi, 2(3), 186-192.
- Maduagwu, S. M., Braimoh, E., Muonwe, C., Umeonwuka, C.,
Ishaku, C. M., Modu, A.A., … & Maduagwu, B. C. (2022)
Secondary school students’ knowledge of physiotherapy
as a profession. Int J Community Med Public Health, 9(4),
1587-1591. DOI: https://dx.doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20220825
- Narin, S., Ünver, B., & Narin, A. N. (2018). Physiotherapy students’
expectations and career choice in Turkey. Journal of Exercise
Therapy and Rehabilitation, 5(1), 38-45.
- Polat, M., Ayaz Dursun, B., Dik, E., & Gür, O. (2021) Lise
öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. Dicle
Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 24-33.
DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2021.163
- Razak Özdinçler, A., Tarakçı E., & Aslan, Y. (2015) Fizyoterapi ve
Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Farkındalık
Düzeylerinin İncelenmesi. HSP, 2(2), 217-222.
- Resmi Gazete. (2014). Sağlık Meslek Mensuplarının İş ve Görev
Tanımları. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/
20140522-14-1.pdf (30 Eylül 2023).
- Sarı, V., S., Yazıcı, H., & Şahin, M. (2017) Kariyer araştırma özyeterliliği
ölçeği-Türkçe (KAÖYÖ-T): Türkçeye uyarlama
çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1725-1728.
- Sarıkaya, T., & Khorshid, L. (2009) Üniversite öğrencilerinin
meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite
öğrencilerinin meslek seçimi. J Turk Educ Sci, 7(2), 393-423.
- Stagg, P., Prideaux, D., Greenhill, J., & Sweet, L. (2012). Are
medical students influenced by preceptors in making career
choices, and if so how? A systematic review. Rural Remote
Health,12(1), 1-21. 1832.Epub 2012 Jan 24.
- Taşvuran Horata, E., & Erel, S. (2017). Evaluation of professional
awareness in physiotherapy and rehabilitation students of
Afyon Kocatepe University. SHS Web of Conferences 37, 1-6.
The American Physical Therapy Association. (2017). Professionalism
in physical therapy. http://www.ptcas. org/Professionalism.
html (30 Eylül 2023).
- Ulaş, Ö., & Yıldırım, İ. (2016) Kariyer Kararı Verme Yetkinliği
Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik,
6(45), 77-90.
- Ullrich, L. E., Ogawa, J. R., & Jones-London, M. D. (2021) Factors
that influence career choice among different populations of
neuroscience trainees. eNeuro, 8(3), 1–29 DOI: https://doi.
org/10.1523/ENEURO.0163-21.2021.
- Yükseköğretim Program Atlası – YÖK. (2023). YÖK Önlisans Atlası.
https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30177
(30 Eylül 2023)
Determination of Associate Degree Physiotherapy Program Students’ Knowledge Level About Physiotherapy Practices
Year 2024,
Volume: 14 Issue: 1, 101 - 107, 30.04.2024
Ayşe Nur Oymak Soysal
,
Şule Şimşek
,
Müge İçelli
Abstract
The aim of this study is determinating the knowledge level of associate degree Physiotherapy Program students about physiotherapy
practices.
101 students aged between 18-25 who were newly enrolled in the physiotherapy department of Pamukkale University Sarayköy Vocational
School and Denizli Health Services Vocational School Therapy and Rehabilitation Department participated in the study. The participants’
demographic data (age, gender, educational status) and their knowledge levels about physiotherapy practices were recorded on a form
created by the researchers.
According to the results, 71.3% of the students know who performs physiotherapy applications. However, it was observed that the majority
of the students had insufficient knowledge about the purposes of physiotherapy, the contents of physiotherapy units and the places where
physiotherapy services can be received. It was determined that 51.49% of the students preferred the internet as a source of information.
The study has shown that Department of Therapy and Rehabilitation Associate Degree Physiotherapy Program students do not have
sufficient knowledge about their professional practice areas, scope and effects, contents of physiotherapy and places where physiotherapy
services can be received. For this reason, it has been observed that students mostly access information from the internet; the importance
of career promotions over the internet was emphasized
References
- Arun, B., Illakiya, Pavithra, Amsa, Preetha, M. E., & Akila. (2021).
Knowledge about physiotherapy profession among high school
students. Jurnal Proteksi Kesehatan, 10(2), 78-83.
- Doğan, K., Esen, D. H., Ayhan, D. T., & Özsoy, O. (2021). Fizyoterapi
programı ön lisans öğrencilerinde mesleki uygulama dersinin
verimliliği: Kapadokya Üniversitesi örneği. Batman Üniversitesi
Yaşam Bilimleri Dergisi,11(1), 57-66.
- Erdem, A., & Bilge, F. (2008). Meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan
inançlar ölçeği- lise öğrencileri için akılcı olmayan inançlar
ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danısma ve Rehberlik
Dergisi, 3(29), 95-114.
- Erel, S., Taşvuran Horata, E., Cavlak, U., Çınar, M. A., Soysal Tomruk,
M., Katırcı Kırmacı, Z. İ., … & Algun, ZC. (2019). Türkiye’de
lisans eğitimi veren fizyoterapi ve rehabilitasyon okullarındaki
son sınıf öğrencilerinin mesleki farkındalık düzeylerinin
değerlendirilmesi. Turk J Physiother Rehabil, 30(3), 199-205.
doi: 10.21653/tjpr.665205
- Günal, A., Erol, E., Geboloğlu, N., Sözlü, U., & Demirtürk, F. (2021).
Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü birinci sınıf öğrencilerinin
mesleki farkındalık düzeylerinin tanımlanması. TOGÜ Sağlık
Bilimleri Dergisi,1(1), 11-20.
- Hachimatsu, K., Hirata, N., & Umezaki, M. A. (1998) Survey of
saga high school students’ awareness of physiotherapy. J
JpnPhysTher Assoc, 25, 98.
- Işık, M. F., Tokgöz, L., & Işık, Z. (2022). Öğrencilerin kariyerleri ile
ilgili karar verme süreçlerinde kariyer günleri etkinliklerinin
rolü: Atatürk üniversitesi turizm fakültesi örneği. Journal
of Humanities and Tourism Research, 12(2), 300-316. DOI:
10.14230/johut1214
- Jain, R., Menezes, R. G., Chawla, P, Padubidri, R. J., Kotian, S., &
Jain, A. (2011). Career choice among physiotherapy students
at Mangalore, India. JCDR, 5, 344-346.
- Kapadokya Üniversitesi. (2021). Fizyoterapi (Fizik Tedavi) Teknikeri.
https://kapadokya.edu.tr/akademik/kapadokya-meslekyuksekokulu/
fizyoterapi (30 Eylül 2023)
- Kavuncu, V., & Evcik, D. (2004) Physiotherapy in Rheumatoid
Arthritis. MedGenMed, 6(2), 3.
Kulaber, A., Yılmaz, H., & Yavuzer, M. G., (2019). Kronik bel
ağrılı hastalarda fizyoterapi uygulamalarının etkinliği. Haliç
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 17-28.
- Kunduracılar, Z., Akbaş, E., Büyükuysal, Ç., Biçki, D., & Erdem, EU.
(2012). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinde
mesleki farkındalığın değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve
Bilim Dergisi, 2(3), 186-192.
- Maduagwu, S. M., Braimoh, E., Muonwe, C., Umeonwuka, C.,
Ishaku, C. M., Modu, A.A., … & Maduagwu, B. C. (2022)
Secondary school students’ knowledge of physiotherapy
as a profession. Int J Community Med Public Health, 9(4),
1587-1591. DOI: https://dx.doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20220825
- Narin, S., Ünver, B., & Narin, A. N. (2018). Physiotherapy students’
expectations and career choice in Turkey. Journal of Exercise
Therapy and Rehabilitation, 5(1), 38-45.
- Polat, M., Ayaz Dursun, B., Dik, E., & Gür, O. (2021) Lise
öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. Dicle
Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 24-33.
DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2021.163
- Razak Özdinçler, A., Tarakçı E., & Aslan, Y. (2015) Fizyoterapi ve
Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Farkındalık
Düzeylerinin İncelenmesi. HSP, 2(2), 217-222.
- Resmi Gazete. (2014). Sağlık Meslek Mensuplarının İş ve Görev
Tanımları. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/
20140522-14-1.pdf (30 Eylül 2023).
- Sarı, V., S., Yazıcı, H., & Şahin, M. (2017) Kariyer araştırma özyeterliliği
ölçeği-Türkçe (KAÖYÖ-T): Türkçeye uyarlama
çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1725-1728.
- Sarıkaya, T., & Khorshid, L. (2009) Üniversite öğrencilerinin
meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite
öğrencilerinin meslek seçimi. J Turk Educ Sci, 7(2), 393-423.
- Stagg, P., Prideaux, D., Greenhill, J., & Sweet, L. (2012). Are
medical students influenced by preceptors in making career
choices, and if so how? A systematic review. Rural Remote
Health,12(1), 1-21. 1832.Epub 2012 Jan 24.
- Taşvuran Horata, E., & Erel, S. (2017). Evaluation of professional
awareness in physiotherapy and rehabilitation students of
Afyon Kocatepe University. SHS Web of Conferences 37, 1-6.
The American Physical Therapy Association. (2017). Professionalism
in physical therapy. http://www.ptcas. org/Professionalism.
html (30 Eylül 2023).
- Ulaş, Ö., & Yıldırım, İ. (2016) Kariyer Kararı Verme Yetkinliği
Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik,
6(45), 77-90.
- Ullrich, L. E., Ogawa, J. R., & Jones-London, M. D. (2021) Factors
that influence career choice among different populations of
neuroscience trainees. eNeuro, 8(3), 1–29 DOI: https://doi.
org/10.1523/ENEURO.0163-21.2021.
- Yükseköğretim Program Atlası – YÖK. (2023). YÖK Önlisans Atlası.
https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30177
(30 Eylül 2023)