The purpose of this research is to examine various aspects of research on globalization and internationalization in higher education. The study was conducted using a systematic review method. Searches were performed using the keywords "Global Higher Education," "International Higher Education," and "Transnational Higher Education" in the Web of Science database. Articles published in higher education journals from 2018 onwards were included in the study. According to the criteria, 2 studies were identified under the keyword "Global Higher Education," 10 studies under "International Higher Education," and 12 studies under "Transnational Higher Education." In total, 24 articles were examined within the scope of the research. The findings section includes information about the publication year, country coverage, research designs and methods, sample types, research scope and topics, as well as evaluations of the articles' results. Based on the research findings, it is recommended to conduct further research on academics and university administrators to gain a comprehensive understanding of all aspects of global higher education. Analyzing the situation in different countries and increasing quantitative research on the attitudes and competencies of students and academics are also suggested.
Bu araştırmanın amacı, yükseköğretimde küreselleşme ve uluslararasılaşma alanında yapılan araştırmaların çeşitli alanlarını incelemektir. Araştırma, sistematik derleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında, Web of Science veri tabanında başlıklar içinde yapılan arama seçeneği kullanılarak "Global Higher Education", "International Higher Education" ve "Transnational Higher Education" anahtar kelimeleri ile tarama yapılmıştır. Yükseköğretim alanında yayın yapan dergilerde, 2018 ve sonrasında yayınlanmış makaleler araştırma kapsamına alınmıştır. Bu kriterlere göre "Global Higher Education" anahtar kelimesinde 2, "International Higher Education" anahtar kelimesinde 10, ve "Transnational Higher Education" anahtar kelimesinde 12 çalışma belirlenmiştir. Toplamda, 24 makale araştırma kapsamında incelenmiştir. Bulgular kısmında, makalelerin yayın yılı, ülke kapsamları, araştırma desenleri ve yöntemleri, örneklem türü, araştırma kapsamı ve konu alanları, ile makalelerin sonuçlarına ilişkin değerlendirmeler yer almaktadır. Araştırma sonuçlarına dayanarak, küresel yükseköğretimin tüm yönlerini anlamak için akademisyenler ve üniversite yöneticileri üzerine daha fazla araştırma yapılması, farklı ülkelerin konuyla ilgili durumlarının analiz edilmesi, öğrenci ve akademisyenlerin tutum ve yeterliliklerini inceleyen nicel araştırmaların artırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |