This research was planned to determine the effect of nursing students on cyberbullying, cyber victimization and empathic tendency.The descriptive research was carried out with 302 students who were studying at the Nursing Department of XXX Health Sciences Faculty between February 2023 and May 2023 and accepted to participate in the research. The data were collected via the digital platform with the snowball sampling method . No sample selection was made for the study and all students who voluntarily agreed to participate in the study were included in the sample (the return rate was 70%).The data were collected with the Socio -demographic Data Form created by the researchers , the cyberbullying scale for university students (Cyberbullying, Cyber Victimization) and the empathic tendency scale. High scores obtained from the cyberbullying scale indicate that it is more common to engage in cyberbullying behavior and to be exposed to cyberbullying more frequently, and the empathic tendency is higher as the score obtained from the empathic tendency scale increases (maximum 100). The data are median, percentage calculations, Mann Whitney U, Kruskal Wallis tests and Spearman in SPSS 21 program. was done using correlation analysis.80.8% of the students participating in the study reported that they were women and 28.5% were first-graders. 38.4% of the students reported that they spend 5-6 hours of the day on the Internet, 90.4% use the Internet mostly because of social networks on the other hand, 84.8% reported using social networks for spending time, 55% for maintaining social relationships and 53.6% for research/educational purposes. When the students were asked about the social networks they frequently use , it was determined that the most used social networks were Instagram with 94% , WhatsApp with 93.7% and YouTube with 82.1%. The median score for cyberbullying was 0 ( min-max 0-33), the median score of cyber victimization was 0 ( min-max 0-33) and the median score of empathic tendency was 66 ( min-max 41-92). A significant correlation was determined between cyber bullying, cyber victimization and empathic tendency scores (p<0.05). A positive and significant relationship was determined between using the internet for game purposes and cyber bullying and cyber victimization (p<0.05). As a result of the research, it was determined that nursing students' cyberbullying and cyber victimization were low and their empathic tendencies were moderate. While there is a negative relationship between cyber bullying, cyber victimization and empathic tendency, a positive relationship was determined between using the internet for the purpose of playing games, cyber bullying and cyber victimization.
Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin siber zorbalık, siber mağduriyet ve empatik eğilim üzerine etkisini belirlemek amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı nitelikte gerçekleştirilen araştırma Şubat 2023- Mayıs 2023 tarihleri arasında, XXX Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 302 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler kartopu örneklem metodu ile digital platform üzerinden toplanmıştır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş araştırmaya katılmayı gönüllü kabul eden tüm öğrenciler örnekleme alınmıştır (geri dönüş oranı %70). Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan Sosyo-demografik veri Formu, üniversite öğrencileri için siber zorbalık ölçeği (Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet) ve empatik eğilim ölçeği ile toplanmıştır. Siber zorbalık ölçeğinden alınan yüksek puanlar daha sık siber zorbalık davranışı yapmanın ve daha sık siber zorbalığa maruz kalmanın söz konusu olduğunu, empatik eğilim ölçeğinden alınan puan (maximum 100) yükseldikçe empatik eğilimin yüksek olduğunu göstermektedir. Veriler SPSS 21 programında ortanca, yüzdelik hesaplamaları, Mann Whitney U, Kruskal Wallis testleri ve spearman korelasyon analizi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %80,8’i kadın, %28,5’i birinci sınıf öğrencisi olduğunu bildirmiştir. Öğrencilerin %38,4’ü günün 5-6 saatini internette geçirdiğini, %90,4’ü interneti en çok sosyal ağlar nedeniyle ile kullandığını, sosyal ağları ise %84,8 ile zaman geçirme, %55 sosyal ilişkileri sürdürme ve %53,6 ile araştırma/eğitim amacıyla kullandığını bildirmiştir. Öğrencilere sıklıkla kullandıkları sosyal ağlar sorulduğunda %94 ile instagram, %93,7 ile whatsaap ve %82,1 ile youtube’un en çok kullanılan sosyal ağlar olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin siber zorbalık yapma ortanca puanı 0 (min-max 0-33), siber mağduriyet ortanca puanı 0 (min-max 0-33) ve empatik eğilim ortanca puanı 66 (min-max 41-92) olarak belirlenmiştir. Siber zorbalık, siber mağduriyet ile empatik eğilim puanları arasında anlamlı korelasyon belirlenmiştir (p<0,05). İnterneti oyun amacı ile kullanma ile siber zorbalık ve siber mağduriyet durumu arasında pozitif yönde anlamlı ilişki belirlenmiştir (p<0,05). Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin siber zorbalık yapma, siber mağduriyet durumlarının düşük olduğu, empatik eğilimlerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Siber zorbalık, siber mağduriyet ile empatik eğilim arasında negatif yönde bir ilişki bulunurken, oyun oynama amacı ile interneti kullanmanın, siber zorbalık ve siber mağduriyet arasında pozitif ilişki belirlenmiştir.
OMÜ Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu (2023-1265)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Basic Training (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |