Nazari ve estetik esasları
itibarıyla XVI. yüzyıldan itibaren klasik bir hüviyet kazanmaya başlayan divan
şiiri, kuruluş aşamasında zaman zaman klasik dönemdekinden farklı hayal,
tasavvur ve mazmunlara sahne olmuştur.
Sebk-i
Hindî ekolünde olduğu gibi sonraki dönemlerde cereyan eden münferit edebî
hareketler ve geleneksel sanat çizgisinde görülen kırılmalar ise bilinçli bir
tercihin tezahürü olup klasik sanat anlayışından kısmî farklılıklar arz
etmektedir. Keskin bir ayrım yapmak güç olmakla birlikte klasik dönem öncesi ve
sonrası Türk şiirinde görülen farklılıklar, esasen hem manada hem de üslupta
Türk şiirine ayrı bir keyfiyet ve özgünlük kazandırmış; Türk şiirinin müşterek
sanat telakkisine, kültür hazinesine farklı bir çeşni katmıştır. Divan şiirinin
kurucularından kabul edilen Ahmedî’nin Divan’ında tespit ettiğimiz “saç-meş’ar”
münasebeti de bu türden bir farklılıktır.
Bu makalede divan
şiirinin klişe teşbih unsurlarından olan sevgilinin saçının, dinî bir ıstılah
olan meş’ar ile ne surette ilişkilendirilmiş olduğu yine Ahmedî Divanı’ndaki
beyitlerden hareketle açıklanmaya çalışılacaktır.
Nazari ve estetik esasları
itibarıyla XVI. yüzyıldan itibaren klasik bir hüviyet kazanmaya başlayan divan
şiiri, kuruluş aşamasında zaman zaman klasik dönemdekinden farklı hayal,
tasavvur ve mazmunlara sahne olmuştur.
Sebk-i
Hindî ekolünde olduğu gibi sonraki dönemlerde cereyan eden münferit edebî
hareketler ve geleneksel sanat çizgisinde görülen kırılmalar ise bilinçli bir
tercihin tezahürü olup klasik sanat anlayışından kısmî farklılıklar arz
etmektedir. Keskin bir ayrım yapmak güç olmakla birlikte klasik dönem öncesi ve
sonrası Türk şiirinde görülen farklılıklar, esasen hem manada hem de üslupta
Türk şiirine ayrı bir keyfiyet ve özgünlük kazandırmış; Türk şiirinin müşterek
sanat telakkisine, kültür hazinesine farklı bir çeşni katmıştır. Divan şiirinin
kurucularından kabul edilen Ahmedî’nin Divan’ında tespit ettiğimiz “saç-meş’ar”
münasebeti de bu türden bir farklılıktır.
Bu makalede divan
şiirinin klişe teşbih unsurlarından olan sevgilinin saçının, dinî bir ıstılah
olan meş’ar ile ne surette ilişkilendirilmiş olduğu yine Ahmedî Divanı’ndaki
beyitlerden hareketle açıklanmaya çalışılacaktır.
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 7 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.