In psychology, the concept of ‘locus of control’ is considered as an important signification of aspect of personality. The concept was developed by Julian Rotter in the 1960ʹs. Locus of control refers to an individualʹs perception of what are the main causes of events in life. More simply to put: do you believe that you control your destiny or that it is controlled by others or fate? Thus, locus of control can be understood as bipolar construct, ranging from external causes to internal causes. External people believe that their behaviors are guided by fate, luck, or other external circumstances and internal people believe that their behaviors are guided by their personal decisions and efforts. In this study we searched locus of controls of students of Gazi University Corum Divinity Faculty according to some variables and analyzed the effect of religious education on locus of control.
Locus of Control Religious Education Psychology of Religion Gazi University theology faculty students
Denetim Odağı kavramı psikolojide kişiliğin önemli bir yönü olarak düşünülmektedir. Bu kavram Julian Robert tarafından 1960 yılında geliştirilmiştir. Denetim Odağı hayatta karşılaşılan olayların asıl nedenlerinin ne olduğuyla ilgili kişisel algıyla ilgilidir. Daha basit bir ifadeyle: kaderinizi siz mi kontrol ediyorsunuz yoksa başkaları ve alın yazınız tarafından mı kontrol ediliyorsunuz? Denetim Odağı dışsal nedenlerden içsel nedenlere doğru uzanan iki kutuplu bir biçimde anlaşılabilir. Dış denetimli kişiler davranışlarının kader, şans veya diğer kimseler tarafından yönetildiğine inanırken, iç denetimli kişiler davranışlarının kendi kişisel karar ve gayretleriyle ortaya çıktığına inanırlar. Biz de bu çalışmamızda Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin denetim odaklarını çeşitli değişkenler açısından inceledik ve din eğitimin denetim odağı üzerindeki etkisini tahlil etiik.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 3 Issue: 5 |