Opinions and Self-Efficacy of Health Services Associate Degree Students Regarding Their Education
Year 2024,
Issue: 2, 15 - 26, 31.03.2024
Aynur Çelik
,
İbrahim Duman
,
Dilan Sarpkaya
,
Behire Sançar
,
Duygu Vefikuluçay Yılmaz
Abstract
Aim: The aim of the study is the identification of students’ perspectives and self-sufficiency in theoretical and professional practice education who study in Health Services Vocational School.
Materials and Methods: The cross-sectional and descriptive research sample comprised 687 students who studied during the 2021-2022 academic year at Çukurova University, Mersin University, and Toros University. The data obtained from the criteria were analyzed in the SPSS 21.0 program. Percentage, mean, standard deviation, minimum, and maximum values were given in descriptive statistics. “Independent sample t-test” and “One way ANOVA” analysis were used to compare groups. The value p<0.05 was accepted as statistically significant.
Results: The average age and gender of students who attended this study are 21.44±3.03 and %76.1, respectively. It was determined that 83.4% of the students were in the second year, 39.2% were studying at Toros University, 36.5% at Mersin University, and 24.3% at Çukurova University. 74.9% of the students reported that they practiced in hospitals. 88.3% of the students stated that professional practice gives professional experience, 73.7% said that the theoretical education provided at the school is sufficient to communicate effectively with the patients in the institutions, and 80.8% of the students stated that the employees trust the students.
Conclusion: It was revealed that the self-efficacy levels of the students were quite high. It was observed that the students who evaluated the theoretical and professional practice training positively perceived their self-efficacy levels higher. Focusing on education and practices that would improve students' perceived self-efficacy was suggested.
Ethical Statement
Approval was obtained from the non-interventional ethics committee of a relevant university (Decision number: 6058 and Date: 14/03/2022) to conduct the research. Permission for the use of GSES was obtained from Aypay via e-mail. Those who voluntarily wanted to participate in the analysis with online participation were included in the study.
Thanks
We thank all the students who participated in this study.
References
- Alparslan, Ö. (2017). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencileri Gözüyle Klinik Uygulamalar, Okul-Hastane İşbirliği. J Contemp Med, 7(4): 365-372.
- Aypay, A. (2010). The Adaptation Study of General Self-Efficacy (GSE) Scale to Turkish. Inonu University Journal of The Faculty of Education, 11(2):113-131.
- Ateş, M., Kabakulak, A. and Pelit, E. (2021). Turist Rehberi Adaylarının Öz Yeterlik Algılarının Mesleki Tutumlarına Etkisi: Afyon Kocatepe Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Travel and Tourism Research, 18, 87-101.
- Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs, 1986(23-28).
- Bellin, J. (2019). The power of prosecutors. New York University Law Review, 94(2), 171.
- Boztepe, H. and Terzioğlu, F. (2013). Hemşirelik Eğitiminde Beceri Değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 57-64.
- Çapri, B. and Kan, A. (2007). Öğretmenlerin Kişilerarası Öz-Yeterlik İnançlarının Hizmet Süresi, Okul Türü, Öğretim Kademesi ve Unvan Değişkenleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 63-83.
- Çınar, B. and Yenipınar, U. (2019). Turizm Rehberliği Bölümü Öğrencilerinde Genel Öz Yeterlilik Algısı, Mesleki Kaygı ve Mesleği Yapma Niyeti İlişkisi. Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(3), 153-162.
- Çöp, S. and Topçu, M. (2019). Öz Yeterliliğin Yaratıcı Kişilik Üzerine Etkisinde, Psikolojik Güçlendirmenin Aracılık Rolü: İstanbul’daki 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 2354-2370.
Durak, İ. (2021). Psikolojik Sağlamlık ile Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkide Öz Yeterliğin Aracı Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1175-1190.
- Gayef, A. (2017). Türkiye’de Önlisans Eğitimi. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 13-15.
- Geduk, E.A. (2018). Hemşirelik Mesleğinin Gelişen Rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 253-258.
- Ilıman, E., Arslan, A. and Aslan, R. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin yazma kaygıları ve genel öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Sciences, 7(12): 108-127.
- Mutlu, B., Azak, M. and Kalaycı, S. (2020). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Almış Öğrencilerin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumu ile Öz Yeterlilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (26), 4295-4315.
- Özgül, B. (2018). Türkiye'de Önlisans Düzeyinde Sağlik Eğitimi ve Geleceği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(21), 129-144.
- Ranies, D.A. (2018). Using a K-W-L Chart to Bridge the Theory-Practice Gap. Nurs Educ Perspect, 39(3), 182-183.
- Sançar, B., Çelik, A. ve Işık, M.T. (2021). Hemşirelikte Teorik Eğitim ve Mesleki Uygulama Arasındaki Etkileşimin, Öğrencilerin Öz Yeterlik Düzeyi ile İlişkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 401-418.
- Schwarzer, R. and Jerusalem, M. (1995). Generalized self-efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs (35-37). Windsor, UK: NFER-Nelson.
- Şen-Baz, D. (2019). Şen-Baz, Dünya. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunu Yordamada Kariyer Kararı Öz-Yeterliği ve Umudun Rolünün İncelenmesi. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(2), 144-165.
- Tang, S.Y., Wong, A.K., Li, D.D. and Cheng, M.M. (2019). Examining Student Teachers’ Engagement with The Theory-Practice Link in İnitial Teacher Education. Journal of Education for Teaching, 45(2), 123-139.
Sağlık Hizmetleri Ön Lisans Öğrencilerinin Eğitimlerine İlişkin Görüşleri ve Öz Yeterlikleri
Year 2024,
Issue: 2, 15 - 26, 31.03.2024
Aynur Çelik
,
İbrahim Duman
,
Dilan Sarpkaya
,
Behire Sançar
,
Duygu Vefikuluçay Yılmaz
Abstract
The aim of the study is the identification of students’ perspectives and self-sufficiency in theoretical and professional practice education who study in Health Services Vocational School. The cross-sectional and descriptive research sample comprised 687 students who studied during the 2021-2022 academic year at Çukurova University, Mersin University, and Toros University. The data obtained from the criteria were analyzed in the SPSS 21.0 program. Percentage, mean, standard deviation, minimum, and maximum values were given in descriptive statistics. “Independent sample t-test” and “One way ANOVA” analysis were used to compare groups. The value p<0.05 was accepted as statistically significant. The average age and gender of students who attended this study are 21.44±3.03 and %76.1, respectively. It was determined that 83.4% of the students were in the second year, 39.2% were studying at Toros University, 36.5% at Mersin University, and 24.3% at Çukurova University. 74.9% of the students reported that they practiced in hospitals. 88.3% of the students stated that professional practice gives professional experience, 73.7% said that the theoretical education provided at the school is sufficient to communicate effectively with the patients in the institutions, and 80.8% of the students stated that the employees trust the students. It was revealed that the self-efficacy levels of the students were quite high. It was observed that the students who evaluated the theoretical and professional practice training positively perceived their self-efficacy levels higher. Focusing on education and practices that would improve students' perceived self-efficacy was suggested.
Ethical Statement
Araştırmanın yapılabilmesi için ilgili üniversitenin müdahaleci olmayan etik kurulundan (Karar No: 6058 ve Tarih: 14/03/2022) onay alınmıştır. Aypay'den e-posta yoluyla GSES kullanım izni alındı. Çevrimiçi katılımla analize gönüllü olarak katılmak isteyenler çalışmaya dahil edilmiştir.
Thanks
Bu çalışmaya katılan tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.
References
- Alparslan, Ö. (2017). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencileri Gözüyle Klinik Uygulamalar, Okul-Hastane İşbirliği. J Contemp Med, 7(4): 365-372.
- Aypay, A. (2010). The Adaptation Study of General Self-Efficacy (GSE) Scale to Turkish. Inonu University Journal of The Faculty of Education, 11(2):113-131.
- Ateş, M., Kabakulak, A. and Pelit, E. (2021). Turist Rehberi Adaylarının Öz Yeterlik Algılarının Mesleki Tutumlarına Etkisi: Afyon Kocatepe Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Travel and Tourism Research, 18, 87-101.
- Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs, 1986(23-28).
- Bellin, J. (2019). The power of prosecutors. New York University Law Review, 94(2), 171.
- Boztepe, H. and Terzioğlu, F. (2013). Hemşirelik Eğitiminde Beceri Değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 57-64.
- Çapri, B. and Kan, A. (2007). Öğretmenlerin Kişilerarası Öz-Yeterlik İnançlarının Hizmet Süresi, Okul Türü, Öğretim Kademesi ve Unvan Değişkenleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 63-83.
- Çınar, B. and Yenipınar, U. (2019). Turizm Rehberliği Bölümü Öğrencilerinde Genel Öz Yeterlilik Algısı, Mesleki Kaygı ve Mesleği Yapma Niyeti İlişkisi. Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(3), 153-162.
- Çöp, S. and Topçu, M. (2019). Öz Yeterliliğin Yaratıcı Kişilik Üzerine Etkisinde, Psikolojik Güçlendirmenin Aracılık Rolü: İstanbul’daki 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 2354-2370.
Durak, İ. (2021). Psikolojik Sağlamlık ile Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkide Öz Yeterliğin Aracı Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1175-1190.
- Gayef, A. (2017). Türkiye’de Önlisans Eğitimi. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 13-15.
- Geduk, E.A. (2018). Hemşirelik Mesleğinin Gelişen Rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 253-258.
- Ilıman, E., Arslan, A. and Aslan, R. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin yazma kaygıları ve genel öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Sciences, 7(12): 108-127.
- Mutlu, B., Azak, M. and Kalaycı, S. (2020). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Almış Öğrencilerin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumu ile Öz Yeterlilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (26), 4295-4315.
- Özgül, B. (2018). Türkiye'de Önlisans Düzeyinde Sağlik Eğitimi ve Geleceği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(21), 129-144.
- Ranies, D.A. (2018). Using a K-W-L Chart to Bridge the Theory-Practice Gap. Nurs Educ Perspect, 39(3), 182-183.
- Sançar, B., Çelik, A. ve Işık, M.T. (2021). Hemşirelikte Teorik Eğitim ve Mesleki Uygulama Arasındaki Etkileşimin, Öğrencilerin Öz Yeterlik Düzeyi ile İlişkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 401-418.
- Schwarzer, R. and Jerusalem, M. (1995). Generalized self-efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs (35-37). Windsor, UK: NFER-Nelson.
- Şen-Baz, D. (2019). Şen-Baz, Dünya. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunu Yordamada Kariyer Kararı Öz-Yeterliği ve Umudun Rolünün İncelenmesi. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(2), 144-165.
- Tang, S.Y., Wong, A.K., Li, D.D. and Cheng, M.M. (2019). Examining Student Teachers’ Engagement with The Theory-Practice Link in İnitial Teacher Education. Journal of Education for Teaching, 45(2), 123-139.