Recently the numbers of distance education programs and students enrolling in them have increased significantly. This increase also carries the question of what factors may have an effect on academic success. The demographic features, motivation levels, personal development status and basic computer literacy of students have been taken into account and their effects on the academic success of students have been analyzed. With this purpose, surveys prepared with the help of professional opinion have been applied to certain groups. The sample group of this study consists students of the Kırıkkale University Distance Education Center and the formal education students of the Kırıkkale Vocational School. The results have been analyzed with the help of the SPSS data analysis program (version 22.0) and have been turned into figures. The academic success of distance learning students and formal education students have been compared and this data has been used to identify whether there are any significant connections between academic success and the factors determined. In the conclusion of this study, the figures have been explained separately, and suggestions have been made regarding both distance education and formal education.
Son zamanlarda, yüksek öğretim kurumlarında çok sayıda uzaktan eğitim
programının açıldığı ve kayıtlı öğrenci sayılarında ciddi artışlar olduğu
gözlenmektedir. Uzaktan eğitimde öğrenci sayısındaki artışlar eğitimde başarıyı
etkileyebilecek faktörlerin neler olabileceği sorusunu beraberinde getirmektedir.
Bu çalışmada, uzaktan ve örgün eğitim öğrencilerinin demografik özellikleri,
motivasyon seviyeleri, kişisel gelişim durumları ve temel bilgisayar kullanım
seviyelerinin akademik başarılarına olan etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla,
uzman görüşleri alınarak anket soruları hazırlanmış ve gruplara uygulanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, Kırıkkale Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezinde eğitim
alan öğrencilerle Meslek Yüksekokulun’da örgün olarak öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Anket soruları SPSS (versiyon 22.0) veri analiz paket programı
ile analiz edilerek sonuçlar çizelgeler halinde verilmiştir. Uzaktan ve örgün eğitim
alan öğrencilerin akademik başarıları ile araştırılan değişkenler arasında anlamlı
bir farklılık olup olmadığı tespit edilerek analiz kısmında verilmiştir. Çalışmanın
sonuç bölümünde elde edilen çizelgeler yorumlanarak uzaktan ve örgün eğitim
birimlerine, ayrı ayrı öneriler sunulmaktadır
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 2 |