Anadolu kadının çeyizinin vazgeçilmez bir parçası
olan iğne oyaları süslenme amacının yanı sıra farklı formları ile de kadının
duygu ve düşüncelerini iletmesine aracılık etmektedir. Geleneksel olarak daha
çok ipek ipliklerin kullanıldığı bu sanatın temel biçim öğesi çiçektir. Yöreden
yöreye ve anlatılmak istenilen mesaja göre çiçekler yapraklar, dallar v.b.
diğer bitkisel öğeler farklı formlara bürünmektedir. Anadolu’nun batısından
doğusuna İzmir, Bursa, Balıkesir, Konya, Adana, Ordu, Rize, Maraş, Elazığ gibi
birçok yöresinde uğraşılan iğne oyacılığının geçmişten günümüze özgün
örneklerinin üretildiği yörelerden birisi de Ödemiş’tir. Ancak gelişen ve
değişen yaşam koşulları birçok el sanatında olduğu gibi iğne oyacılığında da
bir değişim başlatmıştır. Bu değişim daha çok kullanım amacına yöneliktir.
Geçmişte geleneksel olarak kadın ve erkek baş giyiminin bir süsleme öğesi olan
iğne oyalarının yaşam tarzındaki değişim sonucunda bu fonksiyonu azalmış ve
bugün yöre kadınları tarafından kolye, küpe, bileklik, saç tokası, fular gibi farklı
kullanım amaçları için de üretilmeye başlanmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 1 |