Hazine taşınmazları, sürdürülebilir kalkınmanın en önemli yapıtaşlarındandır. Kentsel alanlarda bulunan bu parsellerin değerlendirilmesi süreci imar planlarının yapımı ile başlamaktadır. Bu parseller imar planlamasıyla birbirinden farklı kullanım fonksiyonları kazanmaktadır. Bu kullanım fonksiyonlarından birisi de Küçük Sanayi Sitesi (KSS) alanlarıdır. KSS’ler ilgili kooperatifler tarafından kurulur ve hizmet verir. Bu kapsamda, KSS kurulacak olan taşınmazlar, Hazine parselleri üzerinde ise mülkiyetin ilgili kooperatif adına geçirilmesi gerekmektedir. Bu mülkiyet devri, kendine has yasal usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleşmektedir. Ancak bu sürece dair yürürlükte olan yasal mevzuat, bazı belirsizlikler ve eksiklikler içermekte ve yetersiz kalmaktadır. Bunun neticesinde iş ve işlemlerin sekteye uğradığı durumlar yaşanabilmektedir. Bu durum kamu ve Hazine zararına yol açmaktadır. Bu çalışmada, söz konusu süreç aktörleriyle birlikte ayrıntılı olarak incelenmiştir. Hazine parsellerinin KSS alanı olarak değerlendirilmesi süreci somut örneklerle işlenmiştir. Yürürlükteki mevzuata bu öneriler kapsamında revize yaklaşımı getirilmiş ve iş/işlem akışı geliştirilen mevzuat kapsamında yeniden modellenmiştir. Bu kapsamda belirsizliği ve eksikliği görülen durumlar tespit edilerek çözüm önerileri modeli oluşturulmuştur. Çalışmamızın bu alandaki belirsizlikleri ve sorunları ortadan kaldıracağı, böylelikle arazi yönetiminin daha etkin yürütülebileceği ve kamu/Özelleştirme İdaresi kayıplarının önlenebileceği tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmamızın imar planında KSS olarak planlanan KT parsellerinin değerlendirilmesi için kullanılabilecek uygun bir süreç olması amaçlanmıştır.
Public Real Property (PRP) immovables are one of the most important building blocks of sustainable development. The process of utilization of these parcels in urban areas starts with the construction of zoning plans. These parcels gain different usage functions through zoning planning. One of these functions is Small Industrial Site (SIS) areas. SISs are established and served by the relevant cooperatives. In this context, if the immovable properties on which the SISs are to be established are on PRP parcels owned by the state, the ownership must first be transferred to the name of the relevant cooperative. This transfer of ownership takes place within the framework of specific legal procedures and principles. However, the legal legislation in force regarding this process contains some uncertainties and deficiencies and is insufficient. As a result, there may be cases where the work and transactions are interrupted. This situation leads to public and PRP losses. In this study, this process is analyzed in detail together with its actors. The process of utilization of PRP parcels as SIS areas is analyzed with concrete examples. A revision approach was introduced to the current legislation within the scope of these recommendations and the work/process flow was remodeled within the scope of the developed legislation. In this context, situations of uncertainty and deficiency were identified and a model of solution proposals was created. In this way, it has been determined that our study will eliminate the uncertainties and problems in this field, so that land management can be carried out more effectively and public / PRP losses can be prevented. In addition, our study is intended to be an appropriate process that can be used for the evaluation of PRP parcels planned as SISs in the zoning plan.
Zoning plan Small industrial site Land management SIS cooperative Public real property parcel
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Land Management, Cadastral and Property |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 28, 2024 |
Publication Date | November 1, 2024 |
Submission Date | February 14, 2024 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |