Research Article
BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION INTO THE EFFECT OF MIND MAPPING TECHNIQUE ON THE WRITING SKILLS OF GIFTED STUDENTS IN A FLIPPED CLASSROOM

Year 2022, Volume: 19 Issue: 49, 253 - 276, 30.06.2022

Abstract

In this study, instead of the writing practice, which can be considered as classic and boring by students, it is aimed to reveal how this skill develops by using the mind mapping technique, which reveals creative thinking, employs imagination, and makes writing activity fun by putting visuality in the foreground. After the application carried out within the scope of the research, the positive-negative effects of two different contexts on the writing skill were emphasized on the same study group. The application was also carried out in a flipped classroom environment. Therefore, it can be said that the aim of this study is to determine the effect of mind mapping technique on students' writing skills in the flipped classroom. Since the study is a quasi-experimental application, it was carried out with the "intervention design" approach, which is an advanced type of the basic mixed method. The application was conducted with a single study group. Working group consists of 35 students at the 3 and 4th grade levels, all of whom were diagnosed as gifted. Descriptive and inferential statistics were used to evaluate the quantitative dimension of the study. In the analysis of the data, t-test was used in dependent groups and statistical operations were analyzed and interpreted with the SPSS 20.0 program. In the qualitative dimension, data were obtained and discussed by descriptive analysis and content analysis. To gather quantitative data in the research, an analytical rubric developed by Aktaş and Alıcı (2018) was used to evaluate the writing skills. Qualitative data, on the other hand, were collected through a questionnaire after the experimental procedure in order to elicit students' views on the practice. Based on the quantitative-qualitative, it was concluded that the mind mapping technique in the flipped classroom is effective in improving the writing skills of gifted students.

References

  • Akbaba, R.S. (2020). Yaratıcı yazma çalışmalarının öyküleyici metin yazma becerisine ve ileri okuma farkındalığına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Aktaş, M. ve Alıcı, D. (2018). Yazılan hikâyeyi değerlendirmeye yönelik analitik rubrik geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018; 14(2): 597-610.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Millî Eğitim, 146: 37-48.
  • Akyol, H. (2016). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altuntaş, B. (2017). Paragraf yazma becerilerini geliştirme üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aşıcı, M. (1999). İlköğretim 1. kademe yazılı anlatım çalışmalarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(6), 116-123.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 8. Baskı.
  • Carter, C.; Bishop, J.; Kravits, S. L. (2002). Key to Effective Learning. New Jersey: Printice Hall.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Cresswell, J.W. (2015). A Concise Introduction to Mixed Methods Research. SAGE Publications.
  • Çayır, N. B. (2011). İlköğretim 4. sınıf türkçe dersi öğretiminde çoklu zekâ uygulamalarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerileriyle ilgili deneysel bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Çiftçi, A., ve Çöker, B. (2011). Akran dönüt eğitimi programının yazma becerilerinin gelişimi üzerindeki etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 175-191.
  • Erol, T. (2021). Üstbilişsel yazma stratejileri eğitiminin yazma becerisine ve yazmaya yönelik tutuma etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Gençer, B. G. (2015). Okullarda ters-yüz sınıf modelinin uygulanmasına yönelik bir vaka çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri enstitüsü, Bahçeşehir Üniversitesi. İstanbul.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarına göre yazma becerisinin ediniminde ve gelişiminde etkili olan unsurlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 24, s. 1-14.
  • Güneş, F. (2007. Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara, Nobel Yayınları.
  • İzdeş, M. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerine verilen yazma eğitiminin öğrencilerin hikâye yazma becerisine etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Karatay, H. (2011). 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies, 6(3), 1029-1047.
  • Maden, S., ve Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 299-312.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • MEB. (2018). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 12.09.2018 tarih ve 123 sayılı İlköğretim kurumları (İlkokul-Ortaokul) haftalık ders çizelgesi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (2. Edition). California: Sage Pablications,
  • Müldür, M. (2017). Öz düzenlemeye dayalı yazma eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisine, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisine ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Nast, J. (2006). Zihin haritalama: Beyin gücünüze nasıl erişeceğinizi daha hızlı öğrenin, daha fazlasını hatırlayın ve iş dünyasında başarıya ulaşın. John Wiley & Sons, Inc. New Jersey.
  • Özbay, M. & Dedeoğlu Orhun, B. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma teknikleri ile ilgili görüşleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 50-59.
  • Sever, E. (2013). Süreç temelli yazma modellerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Zonguldak.
  • Sever, G. (2014). Bireysel çalgı keman derslerinde çevrilmiş öğrenme modelinin uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. Journal of Qualitative Research in Education, 2(2),27-42.
  • Sever, S., Kaya, Z. ve Aslan, C. (2011). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi (2. Baskı). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sidekli, S. (2012). Yazma becerisinin geliştirmek için hikâye piramidi. Akademik Bakış Dergisi, (31), 1-18.
  • Sönmez, H. (2019). Bilişsel ve duyuşsal/üstbilişsel temelli hikâye değerlendirme stratejisi ve dereceli puanlama anahtarı. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1079-1119.
  • Tağa, T. (2013). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde kullanılan zihin haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Konya.
  • Temizyürek F. ve Ünlü, N. A. (2015). Dil öğretiminde teknolojinin materyal olarak kullanımına bir örnek: “Flipped Classroom”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), s. 64-72.
  • Tetik, T. (2020). Özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin yazma becerilerinin desteklenmesinde dijital öyküleme etkinlikleri: Eylem araştırması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Burdur.
  • Tompkins, G. E. (2004). Teaching writing: balancing product and process. (4. bs.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall. Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28- 44.
  • Yasul, A. F. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Muş ili Merkez ilçesi örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Malatya.
  • Yılmaz, M, Aklar, S. (2015). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerine etkisi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, özel sayı, 223-234.
  • Zimmerman, B. J. & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862.

TERS YÜZ EDİLMİŞ SINIFTA ZİHİN HARİTALAMA TEKNİĞİNİN ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 19 Issue: 49, 253 - 276, 30.06.2022

Abstract

Bu araştırmada; öğrenciler tarafından klasik ve sıkıcı olarak değerlendirilebilen yazma uygulaması yerine, yaratıcı düşünmeyi açığa çıkaran, hayal gücünü işe koşan, görselliği ön plana alarak yazma etkinliğini eğlenceli hâle getiren zihin haritalama tekniğini kullanarak bu becerinin nasıl bir gelişim gösterdiğini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında gerçekleştirilen uygulamanın ardından aynı çalışma grubu üzerinde iki farklı durumun yazma becerisindeki olumlu-olumsuz etkileri üzerinde durulmuştur. Uygulama ayrıca, ters yüz edilmiş sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Dolayısıyla bu çalışmada; ters yüz edilmiş sınıfta zihin haritalama tekniğinin, özel yetenekli öğrencilerin yazma becerilerine etkisi belirlenmiştir. Çalışmada yazma becerisini geliştirmenin farklı, yeni ve etkili yolları üzerinde bir yol haritası çizilmiş; buna yönelik deneysel işlem basamakları oluşturulmuştur. Çalışma yarı deneysel bir uygulama niteliği taşıdığından, temel karma yöntemin gelişmiş bir türü olan “müdahale deseni” yaklaşımıyla gerçekleştirilmiştir. Uygulama tek bir çalışma grubu ile yapılmıştır. Çalışma grubunu; 3 ve 4. sınıf seviyelerindeki, özel yetenekli tanısı almış 35 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın nicel boyutunun değerlendirilmesinde betimsel ve çıkarımsal istatistik kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımlı gruplarda t-testi kullanılmış ve istatistiki işlemler SPSS 20.0 paket programıyla analiz edilerek yorumlanmıştır. Nitel boyutunda ise betimsel analiz ve içerik analizi ile veriler elde edilerek tartışılmıştır. Araştırmada nicel veriler elde edilirken; Aktaş ve Alıcı (2018) tarafından geliştirilmiş olan yazma becerilerini değerlendirmeye yönelik analitik rubrikten yararlanılmıştır. Nitel veriler ise, araştırma kapsamında gerçekleştirilen uygulamaya yönelik öğrenci görüşlerini almak için, deneysel işlem sonrasında anket yoluyla toplanmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen nicel-nitel verilerle bulgulara dayalı olarak, ters yüz edilmiş sınıfta zihin haritalama tekniğinin özel yetenekli öğrencilerin yazma becerilerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akbaba, R.S. (2020). Yaratıcı yazma çalışmalarının öyküleyici metin yazma becerisine ve ileri okuma farkındalığına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Aktaş, M. ve Alıcı, D. (2018). Yazılan hikâyeyi değerlendirmeye yönelik analitik rubrik geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018; 14(2): 597-610.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Millî Eğitim, 146: 37-48.
  • Akyol, H. (2016). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altuntaş, B. (2017). Paragraf yazma becerilerini geliştirme üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aşıcı, M. (1999). İlköğretim 1. kademe yazılı anlatım çalışmalarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(6), 116-123.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 8. Baskı.
  • Carter, C.; Bishop, J.; Kravits, S. L. (2002). Key to Effective Learning. New Jersey: Printice Hall.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Cresswell, J.W. (2015). A Concise Introduction to Mixed Methods Research. SAGE Publications.
  • Çayır, N. B. (2011). İlköğretim 4. sınıf türkçe dersi öğretiminde çoklu zekâ uygulamalarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerileriyle ilgili deneysel bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Çiftçi, A., ve Çöker, B. (2011). Akran dönüt eğitimi programının yazma becerilerinin gelişimi üzerindeki etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 175-191.
  • Erol, T. (2021). Üstbilişsel yazma stratejileri eğitiminin yazma becerisine ve yazmaya yönelik tutuma etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Gençer, B. G. (2015). Okullarda ters-yüz sınıf modelinin uygulanmasına yönelik bir vaka çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri enstitüsü, Bahçeşehir Üniversitesi. İstanbul.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarına göre yazma becerisinin ediniminde ve gelişiminde etkili olan unsurlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 24, s. 1-14.
  • Güneş, F. (2007. Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara, Nobel Yayınları.
  • İzdeş, M. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerine verilen yazma eğitiminin öğrencilerin hikâye yazma becerisine etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Karatay, H. (2011). 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies, 6(3), 1029-1047.
  • Maden, S., ve Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 299-312.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • MEB. (2018). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 12.09.2018 tarih ve 123 sayılı İlköğretim kurumları (İlkokul-Ortaokul) haftalık ders çizelgesi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (2. Edition). California: Sage Pablications,
  • Müldür, M. (2017). Öz düzenlemeye dayalı yazma eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisine, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisine ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Nast, J. (2006). Zihin haritalama: Beyin gücünüze nasıl erişeceğinizi daha hızlı öğrenin, daha fazlasını hatırlayın ve iş dünyasında başarıya ulaşın. John Wiley & Sons, Inc. New Jersey.
  • Özbay, M. & Dedeoğlu Orhun, B. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma teknikleri ile ilgili görüşleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 50-59.
  • Sever, E. (2013). Süreç temelli yazma modellerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Zonguldak.
  • Sever, G. (2014). Bireysel çalgı keman derslerinde çevrilmiş öğrenme modelinin uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. Journal of Qualitative Research in Education, 2(2),27-42.
  • Sever, S., Kaya, Z. ve Aslan, C. (2011). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi (2. Baskı). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sidekli, S. (2012). Yazma becerisinin geliştirmek için hikâye piramidi. Akademik Bakış Dergisi, (31), 1-18.
  • Sönmez, H. (2019). Bilişsel ve duyuşsal/üstbilişsel temelli hikâye değerlendirme stratejisi ve dereceli puanlama anahtarı. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1079-1119.
  • Tağa, T. (2013). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde kullanılan zihin haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Konya.
  • Temizyürek F. ve Ünlü, N. A. (2015). Dil öğretiminde teknolojinin materyal olarak kullanımına bir örnek: “Flipped Classroom”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), s. 64-72.
  • Tetik, T. (2020). Özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin yazma becerilerinin desteklenmesinde dijital öyküleme etkinlikleri: Eylem araştırması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Burdur.
  • Tompkins, G. E. (2004). Teaching writing: balancing product and process. (4. bs.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall. Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28- 44.
  • Yasul, A. F. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Muş ili Merkez ilçesi örneği), (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Malatya.
  • Yılmaz, M, Aklar, S. (2015). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerine etkisi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, özel sayı, 223-234.
  • Zimmerman, B. J. & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Halilibrahim Kabadayı 0000-0002-8807-0569

Halil Erdem Çocuk 0000-0003-0027-4223

Tuğba Yanpar-yelken 0000-0002-0800-4802

Publication Date June 30, 2022
Submission Date May 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 19 Issue: 49

Cite

APA Kabadayı, H., Çocuk, H. E., & Yanpar-yelken, T. (2022). TERS YÜZ EDİLMİŞ SINIFTA ZİHİN HARİTALAMA TEKNİĞİNİN ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(49), 253-276.