Aim: The purpose of this study was to evaluate the effect of false information and myths related to first aid on paramedic education that have been formed in society.
Method: A two-level qualitative approach was employed. Focus group interviews with paramedic students were conducted at the beginning of their paramedic training and subsequently, at the end of the second semester, when they had completed their basic paramedic training. An independent qualitative researcher conducted thematic analysis in two stages. Furthermore, to complete the analysis and triangulation of data, paramedic educators involved in the research team reviewed and interpreted the presented themes independently.
Findings: Ten themes emerged from the first focus group interviews, including misinformation about first aid and practices that may be considered myths. The participants also revealed that the media and family elders disseminated false information and myths related to first aid. Furthermore, while false information could be corrected in subjects such as foreign body aspiration and hemorrhages that are taught mainly in practice in the curriculum, there was resistance when attempting to rectify false information in more theoretical subjects such as poisoning and epilepsy.
Conclusion: Paramedic students are affected by false information related to first aid. Despite the academic education they received to become professional emergency medical service (EMS) employees, they appeared to resist replacing some incorrect first aid information with that which is correct. It is deemed that the media is the most important means to replace false information with true information and spread scientific information.
Amaç; Toplum içerisinde üretilmiş olan ilkyardım ile ilgili yanlış bilgi ve mitlerin paramedik eğitimi üzerine etkisinin değerlendirilmesidir.
Yöntem; Çalışmada paramedik öğrencilerle odak grup görüşmeleri ile yürütülen iki seviyeli bir nitel yaklaşım kullanıldı. Görüşmelerin ilki paramedik eğitiminin başında, ikinci görüşmeler ise temel paramedik eğitiminin tamamlandığı ikinci dönemin sonunda yapıldı. Tematik analiz, bağımsız bir nitel araştırmacı tarafından iki aşamada gerçekleştirildi. Analizi tamamlamak ve veri üçgenlemesi için araştırma ekibinde yer alan paramedik eğitimciler bağımsız olarak sunulan temaları gözden geçirdi ve yorumladı.
Bulgular; Paramedik öğrencileri ile yapılan ilk odak görüşmelerden, ilkyardım ile ilgili yanlış bilgi ve mit sayılabilecek durumlardan 10 tema oluşturuldu. Odak grup görüşmelerinde, ilkyardım ile ilgili yanlış bilgi ve mitlerin öğrenilmesinde, medyanın ve aile büyüklerinin etkili olduğu görüldü. Müfredatta ağırlıklı olarak uygulamalı işlenen yabancı cisim aspirasyonu ve kanamalar gibi konularda yanlış bilgilerin düzeltilebildiği görülürken, zehirlenmeler ve epilepsi gibi daha çok teorik işlenen konulardaki yanlış bilgilerin düzeltilmesinde direnç olduğu görüldü.
Sonuç; Paramedik öğrenciler içinde bulundukları toplumda üretilen yanlış bilgilerden etkilenmektedir. Üstelik profesyonel EMS çalışanı olma yolunda aldıkları akademik eğitime rağmen bazı yanlış ilkyardım bilgilerinin doğru bilgilerle değiştirilmesi konusunda direnç oluştuğu görülmektedir. Yanlış bilgi ve mitlerin yayılmasında etkili olan medya, yanlış bilgilerin doğruları ile değiştirilmesi ve bilimsel bilginin yayılması için de kullanılabilecek en önemli araç olarak görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Primary Health Care |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 3 |