Amaç: Sağlık profesyonellerin mezuniyet sonrası bilgi ve becerilerini geliştirmeleri ile ilgili edinecekleri yaşam boyu öğrenme alışkanlıkları hizmet alıcıları için hayati önem taşımaktadır. Çalışmanın amacı acil yardım ambulansı çalışanlarının yaşam boyu öğreneme yaklaşımlarının değerlendirilmesidir.
Materyal ve Metod: Araştırmada Türkiye’de acil yardım ambulanslarında görev yapan 390 sağlık personelinden yaşam boyu öğrenme eğilimleri ölçeği ile online olarak veri toplanmıştır. Grup özellikleri tanımlayıcı analizlerle, sayısal değişkenler nonparametrik karşılaştırma testleri ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Acil yardım ambulansında görev yapan sağlık personellerinin yaşam boyu öğrenme yaklaşımı puan ortalaması 113.89±16.03 (min.61, max.145)’dır ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin düşük düzeyde olduğunu tespit edilmiştir. Cinsiyet, ünvan, yaş ve çalışma yılı grupları ile toplam puanlar arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Ancak ölçek alt boyutlarında motivasyon ve sebatın 30 yaş üstü katılımcılarda azaldığı, çalışma yılı arttıkça öğrenme düzeyinde yoksunluğun ve merak yoksunluğunun azaldığı gözlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Araştırma bulguları acil yardım ambulanslarında görev yapan sağlık personellerinin mezuniyet sonrası eğitimlerinde yetişkin öğreneme ilkelerine uygun olarak kendi kendine ve ekip içinde eğitim yapma motivasyonlarını, güncel bilgiye ulaşım ve kolay erişilebilen eğitim olanakları gibi faktörleri iyileştirmeye yönelik çalışmaların arttırılması gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Araştırma için Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü eğitim Enstitüsü Etik Kurulu, Bilimsel Araştırma Etik Kurulundan E-84026528-050.01.04-2200286538 sayı ve 02.12.2022 tarihli yazı ile etik kurul onayı alınmıştır.
Aim: The acquisition of lifelong learning habits by healthcare professionals for the enhancement of their knowledge and skills post-graduation holds paramount significance for the beneficiaries of healthcare services. The aim of this study was to evaluate the lifelong learning approaches of emergency ambulance employees.
Material and Methods: Within the scope of the research, data was collected online from 390 healthcare professionals working in emergency ambulances using the lifelong learning tendencies scale in in Turkey. When evaluating the data, group characteristics were summarized by descriptive analyses and In the comparisons of numerical variables, normal distribution condition was sought and nonparametric comparison tests were used.
Results: Within the scope of the research, the mean lifelong learning approach scores of the health personnel working in the emergency ambulance were found to be 113.89±16.03 (min. 61, max. 145) and the obtained score shows that their lifelong learning tendencies are at a low level. The findings indicate that there is no statistically significant difference among groups based on gender, title, age, and years of work experience in terms of the total scores on the Lifelong Learning Tendencies Scale (p>0.05 for each). However, significant differences were observed among certain groups in terms of the subscales of the scale. It was determined that participants aged 30 and above exhibited decreased levels of motivation and perseverance. Additionally, it was found that as years of work experience increased, deficiencies in learning levels and curiosity deficiencies decreased.
Conclusion: Emergency ambulance workers need to be prepared and willing to improve their theoretical and practical skills as new evidence emerges in their field, where scientific knowledge is increasing. According the research findings should focus on promoting self-directed and team-based learning, improving access to up-to-date information, and providing easily accessible educational resources.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emergency Medicine |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |