Amaç: Çocukluk döneminde istismara/ihmale maruz kalma durumu ile benlik saygısı arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı özellikteki bu çalışma ebelik ve hemşirelik bölümünde öğrenim gören 335 kız öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda oluşturulan soru formu ve Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,37±1,80 olup Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği’nden alınan puan ortalaması 69,91±16,41’dir. Öğrencilerin %81’i çocukluk döneminde ebeveynlerinin sinirliyken bağırıp azarladığını, %74’ü ise isteklerinin göz ardı edildiğini bildirmişlerdir. Buna rağmen öğrencilerin %99’u bazen veya her zaman beslenmesine gerekli özenin gösterildiğini, %98’i ise sevildiğinin belli edildiğini belirtmişlerdir.
Sonuç: Çalışma grubumuzda öğrencilerin benlik saygılarının orta düzeydeolduğu; duygusal ve fiziksel yönden ihmal edilen öğrencilerin bulunduğu ve bu öğrencilerin benlik saygılarının istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha düşük olduğu belirlenmiştir.
Examination of the Effects of Childhood Experience of Neglect or Abuse and Self-Esteem
ABSTRACT
Aim: The aim of the present study is to assess the relationship between female students’ experience of childhood neglect or abuse and self-esteem.
Material and Methods: The current descriptive and correlational study was conducted among 335 female students who were studying nursing/midwife. “Coopersmith Self-Esteem Inventory” and questionnaire form was used to collect data. The data were obtained via face-to-face interview. Results: The mean Coopersmith Self-Esteem Inventory score was 69, 91 ± 16, 41. Of the students, 81% reported being exposed to scold and 74% neglected by their parents and in childhood period. Despite this, most of the participants reported to paid attention on nutrition and loved by their parents.
Conclusion: The results reveal that female students in the sample have a medium level of self-esteem, there are some students who have experienced emotional and physical neglect, and students who experienced emotional and physical neglect have significantly lower self-esteem scores than those did not.
Key words: Abuse, childhood, neglect, self-esteem.
Atıf: Onat G, Dinç H, Günaydin S, Uğurlu F. Çocukluk Döneminde Yaşanan İhmal veya İstismarın Benlik Saygısına Etkisinin İncelenmesi. HSP 2016;3(1): 9-15.
To cite this article: Onat G, Dinç H, Günaydin S, Uğurlu F. Examination of the Effects of Childhood Experience of Neglect or Abuse and Self-Esteem. HSP 2016;3(1): 9-15.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | February 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 1 |