Simulation allows nursing students to learn,
practice, and gain experience in a safe and structured environment without risk
to patients. Studies suggest that simulation should be based on a theoretical
frame work or conceptual model to guide the simulation practice. It is required
based on a theoretical frame work or conceptual model for perform more
effectively of simulation. There are widely used educational theories for
designing, implementing and evaluating simulations in nursing education.
Social, cognitive, experiential and constructivist learning theories are
crucial to adult learning. In addition novice to expert model, model of
clinical judgment and Jeffries simulation theory were the widely-guided
theories in simulation-based training. The design, implementation and
evaluation of simulation-based learning under theories guidance reveals and
reinforces the theoretical background in simulation education. In this context,
it is expected contributing to increasing the quality of nursing education.
This review article was aimed: provides a comprehensive frame work for
understanding and identification of theories in simulation-based nursing
education.
Simülasyon güvenli ve yapılandırılmış bir ortamda
hastaya zarar verme riski olmadan hemşirelik öğrencilerinin öğrenmelerini,
uygulama yapmalarını ve deneyim kazanmalarını sağlamaktadır. Hemşirelik
eğitiminde simülasyonu tasarlamak, uygulamak ve değerlendirmek için yaygın
olarak kullanılan eğitim teorileri bulunmaktadır. Sosyal, bilişsel,
deneyimsel ve yapılandırmacı öğrenme kuramları yetişkin öğrenmede önem
taşımaktadır. Bunun yanında beceri kazanma modeli, klinik karar verme modeli ve
Jeffries simülasyon modeli simülasyona dayalı eğitimde yaygın olarak rehber
alınan kuramlardandır. Simülasyona dayalı eğitimin kuramlar rehberliğinde
tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi ile simülasyon
eğitiminde kuramsal alt yapının ortaya koyulması ve güçlendirilmesi
böylece hemşirelik eğitiminin niteliğinin arttırılmasına katkı sağlanması
beklenmektedir. Bu derleme makalede, simülasyona dayalı hemşirelik
eğitiminde kuramların tanımlanması ve anlaşılması için kapsamlı bir çerçeve
sunulması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | REVIEW ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | February 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |