DOI: 10.17681/hsp.441835
Aim: The
aim of this study is to examine the relationship between the professional
values of nursing students and career plans and to evaluate the factors that
affect them.
Material
and Method: This descriptive and cross-sectional study was conducted
with 324 students who were studying in the third class and senior of a nursing
undergraduate program at a state university in Izmir and who agreed to
participate in the study. The
data were collected by the researchers using the Individual Characteristics
Form, the Nurse’s Professional Values Scale-Revision and the Career Future
Scale with face-to-face interview method. Evaluation of the data were used Descriptive statistics,
Mann-Whitney U, Kruskal Wallis, Independent-Samples T test, variance analysis
and correlation analysis.
Results: The mean age of the students who
participated in the study was 21.88 ± 1.25 years, 53.4% of the students are
senior, 73.5% are women, 53.4% of them have health personnel in the family, 63%
had voluntarily choosed the nursing department and 56.2% preferred the
department as the first choice. They stated that 41.1% of the students prefer
to have a nursing profession because they like it and 42.5% of them want to
work as a clinical nurse postgraduation. The Nurse’s Professional Values Scale
and Career Future Scale mean total score of students who voluntarily choose the
nursing department were found to be higher than those of students who did not
(p=0.005; p=0.000). The students who have health personnel (p = 0.041) in their
family or relatives and students who prefer nursing department because they
like nursing profession (p = 0.000) have higher mean total scores on the Career
Future Scale. The
Nurse’s Professional Values Scale (p=0.042) and Career Future Scale (p=0.000)
total score mean of the nursing students who wanted to work as a supervisor
postgraduation and who want to become academicians were the highest. There was a poor positive correlation
between the mean scores of Nurse’s Professional Values Scale and the mean score
of Career Future Scale (p <0.05).
Conclusion:
The
professional values such as sacrifice, equality, freedom, human dignity and
justice that the student possesses are an important factor in planning career
postgraduation and in the process of professional socialization. According to the findings obtained from
the research, prefering
to profession voluntarily and gladly is effective both in acquiring
professional values and in career planning. For this reason, the values and future of the nursing
profession should be introduced to the candidates of the university, whereas in
undergraduate education, nursing students need to acquire the professional
values of the profession from the first years.
DOI: 10.17681/hsp.441835
Amaç: Bu
çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ile kariyer
planları arasındaki ilişkiyi incelemek ve etkileyen faktörleri
değerlendirmektir.
Gereç
ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu çalışma, İzmir’de bir
devlet üniversitesinin hemşirelik lisans programının üçüncü ve dördüncü
sınıfında öğrenim görmekte olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 324 öğrenci
ile yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından yüz yüze görüşme yöntemi
ile Birey Tanıtım Formu, Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği-Revize ve
Kariyer Geleceği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis,
bağımsız gruplarda t testi, varyans analizi ve korelasyon analizi
kullanılmıştır.
Bulgular:
Çalışmaya
katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,88±1,25 yıl olup, %53,4’ü dördüncü
sınıf, %73,5’i kadın, %53,4’ünün ailesinde sağlık personeli vardır, %63’ü
hemşirelik bölümünü isteyerek seçmiş ve %56,2’si hemşireliği birinci sırada
tercih etmiştir. Hemşirelik bölümünü isteyerek seçen öğrencilerin Hemşirelerin
Profesyonel Değerleri Ölçeği ve Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puan
ortalamaları istemeyerek seçen öğrencilere göre daha yüksektir (p=0,005; p=0,000).
Ailesinde veya akrabalarında sağlık personeli olan (p=0,041) ve hemşirelik
mesleğini sevdiği için hemşirelik bölümünü tercih eden (p=0,000) öğrencilerin
Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puan ortalamaları daha yüksektir. Mezuniyet
sonrasında yönetici olarak çalışmak isteyen hemşirelik öğrencilerinin
Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği toplam puan ortalaması (p=0,042),
akademisyen olmak isteyen öğrencilerin ise Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puan
ortalaması en yüksek düzeydedir (p=0,000). Öğrencilerin Hemşirelerin
Profesyonel Değerleri Ölçeği toplam puan ortalaması ile Kariyer Geleceği Ölçeği
toplam puan ortalaması arasında pozitif yönde zayıf ilişki vardır (p<0,05).
Sonuç:
Öğrencinin
sahip olduğu fedakârlık, eşitlik, özgürlük, insan onuru, adalet vb. profesyonel
değerler, mezuniyet sonrası kariyerini planlamasında ve mesleki sosyalleşme
sürecinde önemli bir faktördür. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre mesleği
isteyerek ve severek tercih etme hem profesyonel değerlerin kazanılmasında hem
de kariyer planlamasında etkilidir. Bu nedenle üniversite adaylarına hemşirelik
mesleğinin değerleri ve geleceği tanıtılmalı, lisans eğitiminde ilk yıllardan
itibaren hemşirelik öğrencilerine mesleğin profesyonel değerlerinin
kazandırılması hedeflenmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |