Huntington’s chorea is a neurodegenerative disease of autosomal dominant inheritance and presents with motor findings such as dystonia, psychiatric disorder, and progressive dementia. Nursing care is of crucial importance in cases with Huntington’s chorea because the disease has profound effects on the biological, physiological, socio-cultural, and economic domains. Thus, nurses who provide care for patients with Huntington’s chorea should know about the disease and its diagnosis and treatment and should be able to monitor complications and side effects related to care and treatment and plan and implement care interventions aimed at alleviating such complications and side effects. In this article, nursing care in patients with Huntington’s chorea was examined according to the phases of the nursing process, which are diagnosis, planning-nursing interventions, implementation, and assessment. In addition, it was aimed to draw attention to the importance of problems encountered by these patients and of nursing interventions
Huntington koresi; otozomal dominant geçiş gösteren ve kendini distoni gibi motor bulgular, psikiyatrik bozukluk, progresif seyirli demans ile gösteren nörodejeneratif bir hastalıktır. Huntington kore olgularında hemşirelik bakımı oldukça önemlidir. Çünkü hastalık bireyin biyolojik, fizyolojik, psikolojik, sosyo-kültürel ve ekonomik tüm boyutlarını etkilemektedir. Bu nedenle Huntigton Kore hastasına bakım veren hemşirelerin; hastalığı, tanı ve tedavi yöntemlerini iyi bilmesi, bakım ve tedavinin neden olduğu komplikasyonları ve yan etkilerini takip edebilmesi, bu komplikasyon ve yan etkilerin önlenmesine veya ortaya çıkan sorunların çözümlenmesine yönelik bakım girişimlerini planlayıp uygulayabilmesi gerekmektedir. Bu makalede Huntington Kore hastasının hemşirelik bakımı, hemşirelik sürecinin aşamaları olan; tanılama, planlama-hemşirelik girişimleri, uygulama, değerlendirme aşamalarına göre incelenmiş; hastalık sürecinde hastanın yaşadığı sorunlara ve hemşirelik girişimlerinin önemine dikkat çekilmesi amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | CASE REPORT |
Authors | |
Publication Date | February 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |