Although metered dose inhalers are devices which have been used and known for along time, they are the devices which give the most applying error. As their usages require hand and respiration coordination, the patient must use the device with a proper technique sothat metered dose inhalers can indicate sufficient effect. Providing proper use of metered dose inhalers by patient and improvement of device using skill are the work of a team. The nurse ,the most important member of this team, can provide the mistakes resulting from misusing of metered dose inhalers fornursing training process by means of training she will give properly through instructive, inquiring ,practicing and coordinator roles. The control and strengthening of the use of metered dose inhalers by the nurse and correcting wrong steps and being noticed wrong steps caused by patient are significant factors for increasing of treatment effectiveness as well as improvement of device using achievement
Ölçülü doz inhalerler uzun süredir kullanılan ve bilinen cihazlar olmasına rağmen en çok uygulama hatası yapılan cihazlardır. Kullanımı el ve solunum koordinasyonu gerektirdiğinden ölçülü doz inhalerin yeterli etkiyi gösterebilmesi için hastanın cihazı uygun teknikle kullanması gerekmektedir. Ölçülü doz inhalerin hasta tarafından doğru kullanımının sağlanması ve cihaz kullanım becerisinin geliştirilmesi bir ekip işidir.Bu ekibin en önemli üyesi olan hemşire; ölçülü doz inhalerin yanlış kullanımından kaynaklanan hataları eğitici, araştırıcı, uygulayıcı ve koordinatör rolleri aracılığıyla, hemşirelik ve eğitim sürecine uygun şekilde vereceği eğitimlerle sağlayabilir. Ölçülü doz inhaler kullanımının hemşire tarafından kontrolü ve pekiştirilmesi, yanlış basamakların düzeltilmesi ve hasta tarafından yanlış yapılan basamakların fark edilmesi cihaz kullanım başarısını arttıracağı gibi tedavinin etkinliğini arttırmak için de önemli bir faktördür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | CASE REPORT |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 3 |