İlk İslâm tarihi literatüründe genelde Peygamber kıssaları ve özelde Hz. Meryem hakkında
sunulan bilgilerde sistematik bir sıralama ve bütüncül bir bakış açısı bulunmamakta,
bu da bize söz konusu bilgilerin farklı kaynaklardan toplandığı izlenimini vermektedir. Hz.
Meryem ile ilgili aynı hadiseyi aktaran iki farklı rivayet, iki farklı psikolojiyi yansıtabilmektedir.
Sözgelimi bir rivayette Hz. Meryem Hz. Īsa gibi yüce bir şahsiyeti dünyaya getirmekten
dolayı onurlu ve sevinçli, aynı haberi aktaran diğer rivayette ise babasız bir çocuk dünyaya
getirmekten dolayı ayıplanma ve kınanma korkusu içindedir. Denilebilir ki her haber iktibas
edildiği kaynağın psikolojisini de beraberinde getirmektedir. Bu makalede Umāra b. Waīma
al-Fārisī (ö. 289/902)’nin Kitāb bad al-halq wa-qisās al-anbiyāsı ve Muammad b. Carīr at-
Tabarī (ö. 310/923)’nin Tārīh al-rusul wa’l-mulūk’u özelinde Hz. Meryem’in tarihsel tasavvurunun
bir analizi ve bu tasavvurun oluşumuna Kurān ve Hz. Peygamber’in ifadelerinin yanı
sıra katkıda bulunan diğer kaynaklardaki paralel bilgilerin bir mukayesesi yer alacaktır. Hz.
Meryem ile ilgili örneklere bakıldığında Kurān ve Hz. Peygamber’in ifadeleri dışında kalan
bilgilerin en önemli kaynağı olarak Yeni Ahit’in Apokrif Literatürü içinde yer alan Yakub
Īncili ön plana çıkmaktadır. Bu kaynaktaki bilgilerin ya direkt ya dolaylı ya da İslamileştirilerek
iktibas edildiği göze çarpmaktadır.
Hz. Meryem Yakup İncili Apokrif Rivayet İslam Tarihi Literatürü Kısas-ı enbiya Fârisî Taberî
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 2 Issue: 2 |