Research Article
BibTex RIS Cite

Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri

Year 2021, Volume: 19 Issue: 2, 373 - 380, 31.12.2021

Abstract

Hadis usûlü eserlerinin telif tarzının keyfiyeti ve geçirdiği merhaleler, söz konusu eserlerin muhtevâ zenginliği ve teliflerindeki gelişimi izlemek açısından böyük önem taşımaktadır. Sözkonusu gelişim ve muhtevâ zen-ginliğinin tespitinin bir yolu da, usul eserlerinin birbiriyle mukayeseli okunmasıdır. Yine, telif edilen eserlerin, diğer yakın usullerle muhtevâ ve yöntem açısından mukayesesi de bu gelişimi gözlemlemek için önemli imkânlar sunmaktadır.
Mülellifi ve muhtevasından kısaca bahsedilecek olan aşağıdaki eser de, kendi zamanı ve sonrasındaki değişimi gösteren metni muhtasar, içeriği, değişime dikkatlerimizi çeken, ufuk açıcı eserlerden birisidir. Bahse sonu müellif bir Osmanlı âlimi olan ve Molla Yegân(v. 865/1461 civarı) diye şöhret bulmuş, Mehmed b. Armağan b. Halîl’dir

References

  • Osman Aydın, “Anadolu Coğrafyasında Hadis Usûlü Çalışmaları: Molla Yegân ve Risâletü Usûli’l-Hadîs”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2018, sayı 44, ss. 143-165.
  • Abdülkadir Özcan, “Molla Yegân”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XXX, 265-266;
  • Cahit Baltacı, XV-XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri, İstanbul 1976, s. 315-317;
  • Mustafa Bilge, İlk Osmanlı Medreseleri, İstanbul 1984, s. 32-33;
  • Mefail Hızlı, Osmanlı Klâsik Döneminde Bursa Medreseleri, İstanbul 1998, s. 39-43.
Year 2021, Volume: 19 Issue: 2, 373 - 380, 31.12.2021

Abstract

References

  • Osman Aydın, “Anadolu Coğrafyasında Hadis Usûlü Çalışmaları: Molla Yegân ve Risâletü Usûli’l-Hadîs”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2018, sayı 44, ss. 143-165.
  • Abdülkadir Özcan, “Molla Yegân”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XXX, 265-266;
  • Cahit Baltacı, XV-XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri, İstanbul 1976, s. 315-317;
  • Mustafa Bilge, İlk Osmanlı Medreseleri, İstanbul 1984, s. 32-33;
  • Mefail Hızlı, Osmanlı Klâsik Döneminde Bursa Medreseleri, İstanbul 1998, s. 39-43.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Hatiboğlu

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Hatiboğlu, İ. (2021). Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri. Hadis Tetkikleri Dergisi, 19(2), 373-380.
AMA Hatiboğlu İ. Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri. HTD. December 2021;19(2):373-380.
Chicago Hatiboğlu, İbrahim. “Molla Yegân Ve Risâle Fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri”. Hadis Tetkikleri Dergisi 19, no. 2 (December 2021): 373-80.
EndNote Hatiboğlu İ (December 1, 2021) Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri. Hadis Tetkikleri Dergisi 19 2 373–380.
IEEE İ. Hatiboğlu, “Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri”, HTD, vol. 19, no. 2, pp. 373–380, 2021.
ISNAD Hatiboğlu, İbrahim. “Molla Yegân Ve Risâle Fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri”. Hadis Tetkikleri Dergisi 19/2 (December 2021), 373-380.
JAMA Hatiboğlu İ. Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri. HTD. 2021;19:373–380.
MLA Hatiboğlu, İbrahim. “Molla Yegân Ve Risâle Fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 19, no. 2, 2021, pp. 373-80.
Vancouver Hatiboğlu İ. Molla Yegân ve Risâle fî Usûli’l-hadîs ‘alâ tarîki ehli’l-hadîs ve’l-Usûliyyîn Adlı Eseri. HTD. 2021;19(2):373-80.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU