Kişisel verilere yetkisiz erişim ve bu verilerin yetkisiz kişi ve kuruluşlarca kullanımları, günümüz dünyasında öne çıkan sorunlardan biri olarak algılanmaktadır. Bu bağlamda konunun mahremiyet (gizlilik) kavramı çerçevesinde değerlendirilmesi ve toplumun her kesiminde konuya yönelik farkındalığın oluşturulması önem taşımaktadır. Bu çalışma, günlük hayatlarında çoğunlukla dijital ortam ile etkileşim içinde olan kullanıcı gruplarından biri olan öğrencilerin konuya ilişkin algı ve farkındalık düzeylerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Belirtilen amaç doğrultusunda, aldıkları lisans eğitiminin bir sonucu olarak kurumlarda kişisel verilerin yönetimi ile ilgili süreçlerde yer alma potansiyeli taşıyan Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencileri analiz edilmiştir. Bu kapsamda öğrencilerin dijital ortamlardaki mahremiyet ve kişisel veri algıları ile ilgili web tabanlı bir anket, literatür taramasından yararlanılarak geliştirilmiştir. 34 sorudan oluşan web tabanlı bu anket 280 öğrenciye gönderilmiştir. 151 öğrenci tarafından yanıtlanan anket ile öğrencilerin kişisel veri mahremiyeti farkındalıklarına yönelik bulgular elde edilmiştir. Çalışma sonuçlarında öğrencilerin neleri kişisel veri olarak algıladıkları, konuyla ilgili farkındalık eksiklikleri ve karşılaşabilecekleri olası durumlara yönelik ne tür önlemler aldıkları vurgulanmıştır.
Unauthorized access to personal data and use of such data by third parties are seen as one of the most prominent problems in today's world. In this regard it is important to evaluate data usage and sharing activities of individuals within the framework of the term privacy and to create awareness of the issue in the society. This study aims to reveal perceptions and awareness levels of students who are one of the user groups mostly interacting with the digital environment in their daily lives. In the light of the described aim, students at Hacettepe University Department of Information Management who have the potential to take part in the processes related to the management of personaldata in the institutions as a result of the undergraduate education, are examined. In this regard, a web based questionnaire about personal data privacy perceptions was developed according to literature review. The questionnaire consisting of 34 questions was delivered to 280 students. The survey, which was answered by 151 students, provided findings on students' privacy awareness of personal data. The results illustrate which data are perceived as personal by the students, their lack of awareness about the subject and also point out the kind of measures they took to protect it.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | June 29, 2018 |
Acceptance Date | September 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 35 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.