Ecofeminist philosophy has developed sophisticated critiques of the structures in western patriarchal culture that contribute to the continuing domination and oppression, not only of women but of nature as well. Drawing on ecofeminism’s critique of dualist structures as its principle guiding paradigm, this paper aims to explore how Ann Jellicoe comes to terms with the anti-dualist insights of ecological feminism in The Rising Generation (1969). The central issues that occupy and motivate ecofeminists, including the domination of women by men and humanity’s misappropriation of nature, are also Jellicoe’s primary concerns in the play. Jellicoe endeavors to depict characters and settings in a manner that rejects dualisms and embraces multiplicity, offering the basic conditions required for alternative representations of all the categories concerned, ‘woman,’ ‘man,’ ‘nature,’ and ‘culture’. In doing so, Jellicoe reconceptualizes the female/male and nature/culture relationships in configurations other than the traditional oppositions produced by the dualist strategy. In light of those preliminary observations, this paper indicates that in The Rising Generation, Jellicoe adopts an anti-dualist strategy to promote an egalitarian and pluralistic point of view through which all oppressive forms of domination within a culture can be unlocked.
British drama domination dualism ecofeminist literary criticism nature women Ann Jellicoe The Rising Generation
Ekofeminist felsefe, batılı ataerkil kültürde var olan, yalnızca kadınların değil aynı zamanda doğanın da süregelen tahakküm ve baskılara maruz kalmasına katkıda bulunan yapılara yönelik sofistike eleştiriler geliştirmiştir. Kavramsal çerçevesine, ekofeminizmin düalist yapı eleştirisinin rehberlik ettiği bu makale, Ann Jellicoe’nun The Rising Generation (1969) adlı oyununda oyun yazarının ekolojik feminizmin anti-düalist öngörüleri ile nasıl uzlaştığını incelemeyi amaçlar. Erkeklerin kadınları tahakküm altına alması ve insanlığın doğayı kötüye kullanması dahil olmak üzere ekofeministleri meşgul ve hatta motive eden temel sorunlar, Jellicoe’nun adı geçen oyundaki temel ilgi alanıdır. Jellicoe, ‘kadın,’ ‘doğa,’ ‘eril,’ ve ‘kültür’ ile ilgili tüm kategorilerin farklı tasvir edilebilmesi için gerekli temel koşulları sunarak karakterleri ve mekânları, ikilikleri reddeden ve çoğulculuğu kucaklayan bir şekilde sunmaya çalışır. Bunu yaparken, Jellicoe, düalist stratejinin ürettiği geleneksel karşıtlıklar dışında, kadın/erkek ve doğa/ kültür ilişkilerini yeniden kavramsallaştırır. Bu ön gözlemlerin ışığında, bu makale, The Rising Generation adlı oyununda Jellicoe'nun, toplum içindeki tüm baskıcı tahakküm biçimlerinin kilidini açabilecek daha eşitlikçi ve çoğulcu bir bakış açısını teşvik etmek için ikilikçi olmayan bir düşünce anlayışını benimsediğini göstermektedir.
Britanya tiyatrosu tahakküm düalizm ekofeminist edebi eleştiri doğa kadın Ann Jellicoe The Rising Generation.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing, Applied Theatre |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | January 14, 2021 |
Acceptance Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 39 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.