Purpose: The aim of this study was to investigate the relationship between physical activity, internet addiction, depression, anxiety and stress in university students studying in the physiotherapy and rehabilitation department in Turkey during the COVID-19 pandemic.
Methods: Eighty students were included in the study. The short form of the International Physical Activity Questionnaire was used to assess the level of physical activity in this study. Internet addiction of the students was assessed using 12-items Young’s Internet Addiction Test - Short Form. Mental health (depression, anxiety and stress) of the students was assessed using the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21). All data were collected via online survey system.
Results: Fifty five percent of the students had low physical activity levels. Internet use was found to be normal in 44%, problematic in 20%, and pathological in 16%. When the students were examined in terms of mental health, 40% were normal for depression, 28% for anxiety and 54% for stress. There was low positive correlation (r= 0.276; p= 0.013) between internet addiction and depression, and a low positive correlation (r= 0.233; p= 0.037) between internet addiction and total score of DASS-21.
Discussion: In this study, a relationship was obtained between internet addiction and depression, while there is no relationship between other parameters. Considering today, internet addiction may be a serious problem in the future, especially in lockdowns and regional quarantine practices.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinde COVID-19 salgını sırasında fiziksel aktivite, internet bağımlılığı, depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkiyi araştırmaktı.
Yöntem: Araştırmaya 80 öğrenci dahil edildi. Bu çalışmada fiziksel aktivite düzeyini değerlendirmek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi’nin kısa formu kullanıldı. Öğrencilerin internet bağımlılığı 12 maddelik Young İnternet Bağımlılığı Testi - Kısa Formu kullanılarak değerlendirildi. Öğrencilerin ruh sağlığı (depresyon, kaygı ve stres) Depresyon Kaygı Stres Ölçeği (DASS-21) kullanılarak değerlendirildi. Tüm veriler çevrimiçi anket sistemi aracılığıyla toplandı.
Sonuçlar: Öğrencilerin %55’inin fiziksel aktivite düzeyi düşüktü. İnternet kullanımı % 44 normal, % 20 problemli, % 16 patolojik bulundu. Öğrenciler mental sağlık açısından incelendiğinde yüzde 40'ının depresyon, yüzde 28'inin kaygı ve yüzde 54'ünün stres durumunun normal olduğu görüldü. İnternet bağımlılığı ile depresyon arasında düşük pozitif korelasyon (r= 0,276; p= 0,013), internet bağımlılığı ile DASS-21 toplam puanı arasında ise düşük pozitif korelasyon (r= 0,233; p= 0,037) vardı.
Tartışma: Bu çalışmada internet bağımlılığı ile depresyon arasında ilişki elde edilirken diğer parametreler arasında ilişki bulunamadı. Bugün düşünüldüğünde internet bağımlılığı gelecekte özellikle tecrit ve bölgesel karantina uygulamalarında ciddi bir sorun olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physiotherapy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2023 |
Submission Date | October 16, 2023 |
Acceptance Date | November 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |