Günümüzde
gelişen teknolojiyle beraber sayısı artan motorlu araçlar kent hayatını giderek
olumsuz etkilemektedir. Bu soruna çözüm bulmak için yerel yönetimler yıllardır
kent planlarında, trafik kurallarında ve ulaşım sistemlerinde birçok
düzenlemeler yapmışlardır. Bunların en önemlilerinden birisi olan yayalaştırma,
giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Fakat, kentlerde yıllardan beri var olan
yapısal düzeni değiştirmek çok kolay olmadığından yayalaştırmanın uygulanması
da kolay değildir. Bu çalışmada yayalaştırma yaparken hangi faktörlerin göz
önünde bulundurulması gerektiği incelenmiştir ve bu faktörlerden hangilerinin
yayalaştırmanın yapıldığı bölgedeki işyeri sahiplerinin yayalaştırmaya verdiği
desteği etkilediği ortaya çıkarılmıştır. Öncelikle yayalaştırmayla ilgili
literatür taranmış ve farklı yayalaştırma türleri incelenmiştir. Buradan yola
çıkılarak bir kuramsal çerçeve ve araştırma modeli oluşturulmuştur. Modeli test
etmek üzere, Likert ölçeğiyle hazırlanmış bir anket kullanılmıştır. Anket odak
(focal) örneklem metoduyla seçilen 161 katılımcıya uygulanmıştır. Test edilen
toplam 6 hipotezden 3'ü kabul edilirken, 3'ü kabul edilmemiştir. Daha önce yayalaştırmayla ilgili yapılan araştırmalar
incelendiğinde, çevresel gelişmişliği yeterli düzeyde olan bölgelerdeki yerel
yönetimlerin, yayalaştırma uygulamasını en fazla yapan yerler olduğu
görülmektedir. Bu doğrultuda çevresel gelişmişliğe olan inanç arttıkça,
yayalaştırmaya verilen desteğin de artacağı düşünülmekteydi. Fakat bu çalışmada
işyeri sahiplerinin, bulundukları bölgenin çevresel gelişmişlik açısından
yeterli düzeyde olduğuna inandığı takdirde, tam zamanlı yayalaştırma uygulamasına
destek vermediği ortaya konmuştur. Çalışma,
kentlerde yayalaştırmayla ilgili yeni projeler yapılırken nelere dikkat
edilmesi gerektiğini ortaya çıkarmıştır. Dolayısıyla bu uygulamayı yapacak
yerel yöneticiler için de yön gösterici olması açısından önemlidir.
Today,
increasing number of motor vehicles affect the urban life in a negative way. In
order to find a solution to this problem, for years, many local
authorities have been doing a lot of changes in their urban plans, traffic
rules, and transportation system. The pedestrianisation, which is one of the
most important among these efforts, has gradually become more important.
However, as it is not so easy to change the existing stractural system of
cities, pedestrianisation projects are regarded as difficult tasks to
undertake. In this study, factors affecting the pedestrianisation projects were
examined, and a model was developed. To test the model, a survey in likert
scale was used. The survey was applied to 161 participants chosen with focal
sampling method. 3 out of 6 hypotheses were accepted, and other 3 hypotheses
were rejected. It is expected that local governments of cities, which is environmentally
developed, are more inclined to
undertake pedestrianisation projects. In the same vein, it is believed that the
more locals are sensitive to the environment, the higher their support for such
projects. Nonetheless, the results show about the business owners that when they
find their city’s environmental development satisfactory, they do not support full
pedestrianisation scheme. The study identifies what to consider in undertaking
new pedestrianisation projects. Therefore, it is significant for local
authorities.
Local Governments Pedestrianisation Urbanization Pedestrian zone
Bölüm | Tüm Sayı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 |