Türkiye’de son on yılda gelişme gösteren ve yeni bir çalışma alanı olan çocuk ve gençlik edebiyatında çalışmalar yapmak alanın gelişimi açısından son derece önemlidir. Çağdaş Türk Çocuk ve Gençlik Edebiyatı yazarı Aytül Akal, gerek şiirlerinde gerekse öykü ve romanlarında çocuğun kişilik gelişimini temel alarak çocuğu nesneleşmekten kurtarıp özne durumuna getirmeye, çocuk gerçekliğini çağdaş koşullar içerisinde işlemeye çalışır. 20. yüzyılın başlarında dilbilimdeki gelişmeler sonucu ortaya çıkan ve özelikle 1960’lardan sonra gelişmesini sürdürerek yazınsal metinlerden fotoğrafçılığa, mimarlıktan tiyatroya ve modadan sinemaya kadar birçok farklı alandaki çalışmaların çözümlenmesinde kullanılan göstergebilim, bir yöntem olarak pek çok kuramcı tarafından benimsenmiştir. Özellikle yazınsal metinlerin çözümlenmesinde kullanılan bu yöntem, onlardaki anlamların üretiliş süreçlerini yeniden okuma çabasına girer ve metnin anlam katmanlarını inceleyerek yüzeysel yapıdan derin yapıya kadar tüm oluşum aşamalarını ortaya çıkarır.Bu çalışmanın amacı, Aytül Akal ve Mustafa Delioğlu’nun 5–7 yaş çocuklarını hedef kitlesi olarak aldıkları ve bir seri olarak çıkardıkları Açıl Kapı Açıl ve Açıl Bahçe Açıl isimli eserlerinin üretiliş süreçlerini göstergebilimsel bir çerçevede yeniden okumaya çalışmak ve her iki eser arasında anlatısallık ve söylemsellik düzlemlerinde bir karşılaştırma yapmaktır. Aytül Akal’ın, çizer Mustafa Delioğlu ile birlikte yayınladığı bu eserlerde ön kapak ve arka kapakların ayrıca göstergelerarası bir incelemesini yapacağız. Çalışmamızda Algirdas Julien Greimas'ın geliştirdiği göstergebilimsel örnekçeyi temel alacağız.
Primary Language | Tr |
---|---|
Journal Section | Tüm Sayı |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |