The
aim of this study was to investigate whether attachment style and perceived
social support predicted self-compassion levels of university students. The
study group consisted of 587 volunteering university students (427 females, 156
males and 4 other) undergraduate students studying at various faculties and
class levels of a state university in Ankara. “Self-Compassion Scale (SCS)”,
“Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS)” and “Experiences
in Close Relationships Scale- Revised (ECR-R)” and “Demographic Information
Form (DIF)” was applied to the participants. Multiple Linear Regression
Analysis was performed using the SPSS 23.0 package program in the analysis of
the data. Findings of the study indicated that attachment anxiety, perceived
family support, and perceived friend support significantly predicted the
self-compassion levels of university students. On the other hand, attachment
avoidance and perceived social support from a special person did not
significantly predict self-compassion levels of the participants. The findings
of the study were discussed in the light of literature and recommendations for
researchers and practitioners were made.
Bu çalışmanın amacı, bağlanma tarzı ve
algılanan sosyal desteğin üniversite öğrencilerinin öz-şefkat düzeylerini
yordayıp yordamadığını incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara’da
bulunan bir devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinde ve sınıf düzeylerinde
öğrenim görmekte olan 587 (427 kadın, 156 erkek, 4 diğer) gönüllü lisans
öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılara Öz-Anlayış Ölçeği (ÖZAN)”, “Çok
Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’nin Gözden Geçirilmiş Formu (ÇBASDÖ)”,
“Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II (YİYE-II)” ve “Kişisel Bilgi Formu
(KBF)” uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 23.0 paket programı
kullanılarak, çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Çalışmada elde
edilen bulgular, kaygılı bağlanma ile aileden ve arkadaştan algılanan sosyal
destek boyutlarının üniversite öğrencilerinin öz-şefkat düzeylerini anlamlı
şekilde yordadığını göstermektedir. Öte yandan, kaçınan bağlanma ve özel bir
insandan algılanan sosyal destek üniversite öğrencilerinin öz-şefkat düzeylerini
anlamlı bir şekilde yordamamaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular alanyazın
ışığında tartışılmış ve araştırmacılara ve uygulamacılara çeşitli öneriler
sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 3 |