Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin mobbing,
örgütsel adalet ve örgütsel sessizlik algıları arasındaki ilişkileri inceleyerek
söz konusu değişkenlerin birbirlerini yordama güçlerinin belirlenmesidir. Araştırmada kişisel bilgiler formu dışında Ehi (2011) mobbing ölçeği,
Gürpınar (2006) örgütsel adalet ölçeği ve Erdoğan (2011)’ın örgütsel sessizlik ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmaya, 2016–2017 eğitim-öğretim yılında 842 öğretmen gönüllü
olarak katılmıştır. Araştırma öğretmenlerin
mobbing davranışının tüm boyutlarında düşük düzeyde algıya sahip oldukları; bu boyutlarda
yüksek örgütsel adalet algısına sahip oldukları; savunma amaçlı seslilik
ve sessizlikle kabul edilen sessizlik düzeylerinin düşük; örgüt yararına seslilik
ve sessizlik düzeylerinin ise yüksek, kabul edilen seslilik ve genel örgütsel sessizlik
düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırmada mobbingin adalet ve örgütsel
sessizlik üzerinde, örgütsel adaletin de örgütsel sessizlik üzerinde anlamlı etkilerinin
olduğu görülmüştür. Diğer
yandan öğretmenlerin mobbing algı düzeylerinin yükselmesinin örgütsel adalet algılarını
düşürdüğü, örgütsel sessizlik düzeylerini artırdığı, örgütsel adalet algılarının
düşük düzeyde olmasının ise örgütsel sessizlik düzeylerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmenlerin mevcut mobbing, örgütsel adalet ve örgütsel sessizlik düzeylerine
ilişkin ulaşılan olumlu sonuçların korunarak geliştirilmesine yönelik öneriler getirilmiştir.
The aim of this study states that interrelatedness of teachers’ perceptions
of mobbing, organizational justice, and organizational silence and that variable
regression analysis each other. In the study, the form of demographic information,
Ehi (2011) mobbing scale, Gürpınar (2006) organizational justice scale and Erdoğan
(2011) organizational silence scale have been used. In 2016-2017 educational years,
842 teachers have taken part in the study. It has been found that teachers in the
study have low-level mobbing perception in all dimensions and they have high level
organizational justice perception in all dimensions. Also, they have low level defensive
soundness, silence and accepted silence level; they have high level soundness and
silence for the organization weal; they have midlevel accepted silence and general
organizational silence level. In the study, it has been obtained that mobbing has
meaningful effect on organizational justice and organizational silence level and
organizational justice has meaningful effect on organizational silence level. It
has been concluded that increasing of the teachers’ mobbing perception reduce organizational
justice perception; increases organizational silence level. Also, decreasing organizational
justice perception causes to increase organizational silence level. Suggestions have been made for preserving and improving the
positive results of the teachers' current mobbing, organizational justice and organizational
silence levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 3 |